Om Kry
Om Kry
-
Hur fungerar Kry?
På Kry arbetar vi för att kunna erbjuda alla patienter jämlik tillgång till vård av hög kvalitet - oavsett vem du är, var du bor eller vilken tid på dygnet det är. Våra legitimerade läkare, psykologer och sjuksköterskor hjälper dig i appen dygnet runt och på våra vårdcentraler runt om i landet.
-
Hur loggar jag in och ut i Kry-appen?
Logga in:
- Ladda ner appen Kry på din mobila enhet genom antingen AppStore, som kräver iOS, eller Google Play, som kräver Android.
- Klicka på Logga in, och identifiera dig med ditt Mobila BankID.
- Om du inte har använt Kry-appen förut måste du registrerar dig som användare genom att ange telefonnummer och e-postadress samt klicka på "Jag accepterar användarvillkoren".
Tänk på att du måste använda ditt egna Mobila BankID för att kunna använda appen. Det går bara att boka ett möte åt dig själv, alternativt ditt barn som saknar Mobilt BankID. Det går inte att boka möte för någon annan då Kry kräver att du som patient kan legitimera dig med säker identifiering.
Logga ut:
- Gå in på kugghjulet i vänstra övre hörnet i Kry-appen.
- Välj Logga ut längst ner i menyn.
-
Vad innebär det att lista sig på en vårdcentral?
Fritt vårdval innebär att du kan välja att tillhöra den vårdcentral som passar dig bäst, oavsett om den ligger i regionen där du är folkbokförd eller någon annanstans. Det gäller alla vårdcentraler som drivs av en region och privata vårdcentraler som har avtal med regionen. När du gör ett sådant val har du listat dig vid den vårdcentralen. Det kostar inget att lista sig och du behöver inte vara listad någonstans om du inte vill.
Oavsett var du är listad har du alltid rätt att söka vård på vilken vårdcentral du vill, i hela Sverige. Du bör dock i första hand vända dig till den vårdcentral du är listad på.
Du kan inte vara listad på flera vårdcentraler samtidigt. Du avlistas därför från din nuvarande vårdcentral när du väljer att lista dig hos någon annan, till exempel hos Kry. Om du står i kö för att lista dig på annan vårdcentral, förlorar du din plats i denna kö.
Du kan byta vårdcentral högst två gånger på ett år, om det inte finns särskilda skäl för att göra det fler gånger. Ibland är vårdcentralerna fulla och då kan de inte lista fler patienter. Det innebär att du kan bli placerad i kö om du vill byta tillbaka till din gamla vårdcentral.
Här har vi samlat fakta kring listning hos Kry.
Här hittar du info om hur du byter vårdcentral.
Här kan du läsa mer om våra vårdcentraler.
-
Vilka läkare, psykologer, sjuksköterskor och fysioterapeuter jobbar på Kry?
På Kry arbetar legitimerade läkare, psykologer, sjuksköterskor och fysioterapeuter. Alla våra läkare har minst 6 månaders erfarenhet från den fysiska primärvården. Hos Kry arbetar även flera specialister inom bland annat pediatrik, akutsjukvård och allmänspecialister. Kry kontrollerar alltid att alla som arbetar i tjänsten är legitimerade och reglerade av Socialstyrelsen.
-
Öppettider
Kry har öppet dygnet runt.
-
Vad är skillnaden mellan Kry och 1177?
Hos Kry kan du få bedömning, rådgivning och behandling av läkare, psykologer och sjuksköterskor. Ett vårdmöte hos Kry motsvarar med andra ord ett besök på en traditionell vårdcentral.
Hälsorådgivningen och informationstjänsten 1177 är bemannad av sjuksköterskor som kan ge vårdrelaterad vägledning, men inte behandling.
Kostnad och betalning
-
Får jag ett kvitto vid betalning?
Ja, då fakturan för ditt vårdmöte är betald skickas ett kvitto till din inkorg i Kry appen.
-
Vad är kostnaden för att använda Kry?
Kostnaden för mötet beror på var du som patient är folkbokförd, samt om du träffar en sjuksköterska, läkare, psykolog eller fysioterapeut.
Aktuella patientavgifter finner du här.
-
När kommer min faktura?
Om du har valt att betala ditt vårdmöte med faktura via vår partner Billogram, skickas din faktura digitalt via email och till din Kry inkorg inom tre dagar efter ditt vårdmöte.
-
Varför har jag fått en faktura från Billogram?
Vi på Kry använder faktureringstjänsten Billogram. Din faktura skickas digitalt via din angivna email och till din Kry inkorg inom tre dagar efter ditt vårdmöte.
-
Hur betalar jag min Billogram-faktura?
Du kan betala din faktura från Billogram via direktöverföring från din bank eller som en vanlig faktura, med OCR-nummer.
Om du upplever problem med att öppna fakturan via din Android-telefon, hänvisar vi dig till Billograms hjälpcenter via denna länk. För Samsung-användare finns ytterligare information här.
-
Är beloppet som jag betalar in till Kry frikortsgrundande?
Ja beloppet du betalar in till Kry registreras gentemot ditt frikort.
Bor du i Stockholm län eller Gotland kan du se dina registrerade betalningar gentemot ditt högkostnadsskydd på 1177.se under övriga ärenden och sen tjänsten högkostnadsskydd.
När kan jag använda Kry?
-
Kan jag kontakta Kry för alla medicinska besvär?
Du kan få hjälp av oss på Kry med de flesta besvär. Däremot kan vi inte hjälpa dig med följande i appen och rekommenderar att du istället bokar tid på din vårdcentral:
- Du behöver narkotikaklassade läkemedel.
Komplett lista över narkotikaklassade läkemedel i Sverige - Du behöver läkemedel som innehåller pregabalin (Lyrica) eller gabapentin (Neurontin).
- Du är i behov av sjukskrivning under en längre tid. Vi utfärdar inte sjukskrivningar som är längre än 14 dagar. De 14 dagarna räknas från och med den första sjukdagen. Det innebär att vi på Kry kan hjälpa dig med maximalt sju dagars sjukskrivning om du redan har varit hemma en vecka.
- Du har ett symptom eller besvär som kräver en fysisk undersökning, viss typ av provtagning eller röntgen.
Hos oss får du alltid trygg och smidig vård. I appen när det går, och på vårdcentralen när det behövs.
Vi har vårdcentraler på flera orter i Sverige. Se information om våra vårdcentraler HÄR
Ring alltid 112 i akuta situationer
Sök vård på en akutmottagning vid allvarliga olyckor eller plötslig svår sjukdom.
- Du behöver narkotikaklassade läkemedel.
-
Kan jag kontakta Kry när jag är utomlands?
Du kan kontakta Kry för att prata med legitimerad vårdpersonal oberoende av var du befinner dig i världen. Allt som krävs är att du är folkbokförd i Sverige samt har ett mobilt BankID, fungerande internetuppkoppling och stöd för video och ljud på din mobila enhet.
-
Kan jag kontakta Kry för mina barn?
Ja, du kan kontakta Kry för besvär som dina barn har. Du legitimerar dig med ditt Mobila bankID i appen och väljer sedan Mitt barn när du får frågan om vem som behöver vård.
För att kunna boka ett barnmöte måste du vara vårdnadshavare till barnet.
Barnet som mötet är bokat för måste vara med under vårdmötet, precis som på en traditionell vårdcentral.
Om ditt barn har skyddad identitet hänvisar vi till fysisk vård då vi inte på ett säkert sätt kan identifiera barnet inom den digitala tjänsten.
Personer som har fyllt 16 år kan själva logga in i appen genom att använda sitt eget Mobila bankID.
-
Kan jag kontakta Kry för barn som jag inte är vårdnadshavare för?
Nej, för att kunna boka ett barnmöte måste du vara vårdnadshavare till barnet.
Personer som har fyllt 16 år kan själva logga in i appen genom att använda sitt eget BankID.
Kry Support
-
Användarvillkor
Användarvillkor finner du här
-
Kontaktuppgifter till vår support
Vår support finns här för dig om du har frågor eller tankar kring den vård som du har fått av oss.
Vår support tar emot telefonsamtal helgfria vardagar kl 09:00–17:00.
Telefonnummer: 08-22 77 07
-
För medicinska frågor och rådgivning
Via denna länk finner du en mängd symptom, tillstånd och sjukdomar som patienter ofta söker information om. Få reda på vad du själv kan göra om du drabbats, när du bör söka vård och hur vi på Kry kan hjälpa dig.
Kry support kan tyvärr inte svara på medicinska frågor eller frågor angående symtom och läkemedel. Vi kan heller inte ge allmän information om hälsa och sjukdomar.
För medicinska frågor och rådgivning rekommenderar vi att du laddar ner Kry appen och bokar en tid.
-
Jag har klagomål. Vem kan jag kontakta?
Vi vill gärna att du berättar för oss om du inte är nöjd med den vård eller det bemötande som du har fått av oss. Ring till oss så kan vi hjälpa dig. För att värna patientsekretessen måste du identifiera dig med BankID innan vi kan hantera ditt ärende.
Vår support tar emot samtal helgfria vardagar 09:00–17:00.
telefonnummer: 08-22 77 07
Vill du prata med någon annan?
Samma regler gäller för Kry som för alla vårdgivare i Sverige. Det innebär att du kan välja att kontakta patientnämnden eller patientombudsmannen i ditt landsting, Inspektionen för vård och omsorg (IVO) eller andra tillsynsorgan om du har klagomål.
Hittar du inte det du söker?
Hur du bokar, ombokar och avbokar ett möte
Boka läkarmöte
-
Hur bokar jag ett fysiskt besök på vårdcentral?
För att boka ett fysiskt vårdbesök till en Kry vårdcentral hänvisar vi dig att ringa direkt till den vårdcentral du önskar tid hos.
Du hittar telefonnummer till respektive Kry vårdcentral här.
-
Hur bokar jag ett videomöte med Kry?
För att boka ett videomöte på Kry gör du följande steg:
- Ladda ner appen Kry på din mobila enhet, som kräver iOS (v.15 eller senare) och Android (v.8.0 eller senare)
- Klicka på Logga in, och identifiera dig med ditt mobila BankID eller BankID
- Om du inte har använt Kry-appen förut måste du registrerar dig som användare genom att ange telefonnummer och e-postadress samt klicka på "Jag accepterar användarvillkoren".
- Välj sedan Sök vård
- Välj om du vill boka tid för Jag eller Mina barn
- Ange vilket symptom du söker vård för.
- Fyll i symptomformuläret genom att svara på kommande frågor om dina besvär och symptom. Du har även möjlighet att bifoga bilder för att underlätta att ställa en diagnos.
- Välj antingen Drop-in eller Välj en tid.
- Bekräfta mötet.
Ditt möte är nu bokat! Du blir kontaktad via din Kry-app, så se till att vara inloggad innan mötet.
Tänk på att du måste använda ditt egna mobila BankID eller BankID för att kunna använda appen. Det går bara att boka ett möte åt dig själv, alternativt ditt barn som saknar BankID. Det går inte att boka möte för någon annan då Kry kräver att du som patient kan legitimera dig med säker identifiering.
-
Hur bokar jag möte för mitt barn?
För att boka ett möte för ditt barn som är mellan 0-17 år loggar du in i Kry appen genom att legitimera dig med ditt egna mobila BankID och sedan väljer du Sök vård. Därefter får du frågan Vem behöver vård och väljer då Lägg till barn. Du kan sedan boka in ett möte för ditt barn.
För att kunna boka ett möte för ett barn måste du vara vårdnadshavare till barnet.
Barnet som mötet är bokat för måste vara med under vårdmötet, precis som på en fysisk vårdcentral.Barn som har fyllt 16 år kan själva ladda ned Kry appen och boka ett digitalt vårdmöte efter att de legitimerat sig med eget mobila BankID.
-
Hur bokar jag ett återbesök?
I Kry appen kan du boka ett återbesök till den läkare, sjuksköterska, fysioterapeut eller psykolog som du tidigare träffat.
För att göra detta behöver du Kry-appen. Klicka på Din hälsa och välj sedan Händelser, klicka på ditt tidigare vårdmöte och välj Boka återbesök.
-
Kan jag använda Kry i en annan tidszon?
Befinner du dig utomlands?
Vi visar alla våra tider i den tidszon du befinner dig i. När du bokar ett videomöte kommer det att stå i vilken tidszon som tiderna visas, i de fall du befinner i en tidszon som inte motsvarar Sveriges.
Ombokning, avbokning och väntetid
-
Hur avbokar eller ombokar jag mitt möte?
Du avbokar och ombokar möten i appen via startvyn under fliken Din hälsa och välj sedan Händelser.
-
Hur lång väntetid är det på Kry?
Väntetiden på Kry för ett drop-in-möte kan variera, men överstiger vanligtvis inte 15 minuter. Det är oftare längre väntetider på morgonen och på eftermiddag, och lite kortare väntetider mitt på dagen.
Väntetiden för att förnya ett recept är vanligtvis 2 timmar.
Boka möte med flerspråkiga läkare
-
Boka möte med flerspråkiga läkare
Via Kry kan du boka möten med flerspråkiga läkare.
För att göra detta, logga in i Kry-appen och välj sedan Välj språk inför videosamtal som finns på din hemskärm i appen. Om Välj språk inför videosamtal inte finns på din hemskärm i appen behöver du välja Sök vård för att få upp alternativet Välj språk inför videosamtal.
Där kan du se vilka språk en specifik läkare pratar och boka möte med denna.
Vi har läkare som talar följande språk:
Arabiska, Bengali, Bosniska, Kroatiska, Danska, Dari, Franska, Tyska, Grekiska, Hindi, Ungerska, Italienska, Kurdiska, Kurmanji, Litauiska, Norska, Persiska, Polska, Rumänska, Ryska, Serbiska, Sinhala, Sorani, Spanska, Syrianska (arameiska) och Urdu.
Hittar du inte det du söker?
Vad kan Kry göra?
Fysioterapi
-
Fysioterapi
Vi erbjuder fysioterapeutisk bedömning, rådgivning och behandling för både barn och vuxna. Vi kan hjälpa dig med rehabilitering, träning och anpassad fysisk aktivitet för hela kroppen.
På vår hemsida finner du exempel på vad vi kan hjälpa dig med.
Recept
-
Kan läkarna hos Kry skriva ut recept?
Våra läkare kan skriva ut recept på samma sätt som läkare på traditionella vårdcentraler. Hos oss kan du både få ett nytt recept och förnya ett som du redan har.
Du kan sedan välja att antingen hämta ut läkemedlet eller produkten på ett apotek eller beställa det via appen.
Här kan du läsa mer om att förnya ett recept.
-
Kan jag hämta ut mitt receptbelagda läkemedel på vilket apotek som helst?
Du kan hämta ut läkemedlet på valfritt apotek i Sverige när du har fått ett recept utskrivet från oss. Du kan också beställa hem ditt läkemedel direkt via appen.
-
Hur vet jag att mitt recept är redo att hämtas ut?
När läkare har utfärdat ditt recept får du ett meddelande till din inkorg i Kry-appen. Under fliken Din hälsa i din Kry-app hittar du dina och dina barns recept om du klickar på Recept, aktuella samt utgångna.
Har du inte fått något meddelande i appen om recept kan du även hitta information här:
Uppgifterna om dina läkemedel och recept hämtas från den digitala tjänsten Läkemedelskollen. Läkemedelskollen är en tjänst hos E-hälsomyndigheten. Du kan nå Läkemedelskollen genom att logga in på 1177.se eller på Läkemedelskollens inloggningssida.
Om du inte finner receptet, vänligen kontakta vår support så kan vi hjälpa dig.
Telefonnummer: 08-22 77 07
-
Kan jag förnya recept genom Kry?
Ja. Det finns en kategori som heter Förnya recept i appen. Ibland behöver du prata med en läkare via videosamtal innan du kan få receptet förnyat.
Du kan inte få ett recept förnyat om det var mer än 15 månader sedan som du fick receptet utskrivet. Då behöver du i stället boka ett nytt möte så att en läkare i stället kan skriva ut ett nytt recept till dig. Läkaren gör då en ny bedömning av vilken dos du behöver och bestämmer hur många gånger du kan hämta ut läkemedlet.
Vissa recept kan vi inte förnya i appen, till exempel narkotikaklassade läkemedel. Det kan vi däremot göra om du blir undersökt på en av våra vårdcentraler.
Intyg
-
Kan läkare på Kry utfärda intyg?
Våra läkare kan utfärda vissa intyg, det är upp till varje läkare att avgöra om det är aktuellt med ett intyg utifrån en bedömning av din hälsa. Läs mer om vilka intyg Kry kan utfärda här
-
Var hittar jag mitt läkarintyg?
Logga in på 1177.se för att se ditt intyg efter vårdmötet, du hittar det under rubriken ''Intyg''. Här kan du skicka ditt intyg direkt till Försäkringskassan eller ladda ner det som pdf om du vill skriva ut det.
-
Var hittar jag mitt VAB intyg eller Fria intyg
Du hittar ditt VAB/fria intyg i Kry Appens inkorg som en bifogad pdf-fil, du kan enkelt ladda ned den till din enhet. Du själv bär ansvaret för att vidarebefordra detta till berörd mottagare.
Mer information om VAB-intyg hittar du här. -
Kan Kry skriva förstadagsintyg?
Våra läkare på Kry kan inte skriva förstadagsintyg i den digitala tjänsten , eftersom detta är en överenskommelse mellan dig som arbetstagare och din arbetsgivare. Prata därför med din arbetsgivare om hur du ska göra.
Remiss
-
Kan jag få en remiss från Kry?
Du får en remiss till vidare vård om läkaren bedömer att du behöver det, precis som på en traditionell vårdcentral. Vi kan inte skicka en remiss via appen för:
- röntgenundersökningar (alla typer)
- gastroskopier och koloskopier
- ultraljud
- genetiska utredningar
Anledningen är att dessa undersökningar kräver att du först har genomgått en fysisk läkarundersökning.
Du som är listad på någon av våra vårdcentraler kan däremot få hjälp med den här typen av remisser.
Din kallelse kommer med posten
Kry ansvarar för att skicka din remiss till mottagningen som ska ha den. Sedan skickar mottagningen en kallelse till dig. Du får vanligtvis kallelsen med post till den adress där du är folkbokförd.
Du ska få en tid inom 90 dagar
Enligt vårdgarantin ska du få en tid inom 90 dagar om remissen accepteras. I region Stockholm är vårdgarantin 30 dagar. Den vårdgivare som tar emot remissen bedömer ditt medicinska behov av vård, och det är alltid det som avgör hur lång tid det tar innan du får din kallelse.
Kontakta oss om du inte har fått kallelsen inom 90 dagar (30 dagar i region Stockholm).
Provtagning
-
Hur fungerar det med provtagning hos Kry?
En läkare hos oss kan hänvisa dig till provtagning efter ditt videomöte. Ofta finns det flera provtagningsenheter nära dig. Läkaren och du kommer överens om vilken du ska gå till. Efter mötet kan du se information om provtagningsenheten i inkorgen i appen.
I vissa fall får du en remiss skickad till din inkorg. Då måste du skriva ut remissen och ta med den till provtagningsenheten.
När provet är analyserat får du ett nytt meddelande i inkorgen. I meddelandet finns information om provresultat och eventuell uppföljning med recept eller återbesök. Om din läkare bedömer att du behöver ett återbesök får du en länk för att boka återbesöket direkt.
Journalföring
-
Journalförs mitt möte hos Kry?
Ja, ditt vårdmöte journalförs enligt Patientdatalagen (2008:355).
.
-
Kan vårdpersonalen på Kry se mina tidigare journalanteckningar?
Om du ger ditt samtycke kan legitimerad vårdpersonal hos oss på Kry se dina tidigare journalanteckningar, även från andra vårdgivare. Alla vårdgivare är dock inte anslutna till samma journalsystem, och därför går det inte alltid se tidigare journalanteckningar.
Psykologi
-
Psykologi
Vi kan erbjuda psykologisk bedömning, rådgivning, remittering och behandling samt kontinuerlig uppföljning och återbesök. Hos oss börjar du med att träffa en sjuksköterska eller läkare som hjälper dig vidare till den vård du behöver.
Här på vår hemsida hittar du information om vår Psykolog Tjänst
Symptom och besvär
-
Ta reda på vad du själv kan göra om du drabbats, när du bör söka vård och hur vi på Kry kan hjälpa dig.
Du kan vända dig till oss på Kry för att få råd och hjälp vid olika besvär. Vi gör en individuell bedömning baserat på dina eller barnets symptom och det som framkommer under vårdmötet. Du kan därefter bli ordinerad behandling alternativt hänvisad eller remitterad till vidare vård.
Tänk på att om det är ditt barn som har besvär så behöver barnet närvara under vårdmötet. För att kunna boka ett barnmöte måste du vara vårdnadshavare till barnet.
Läs mer här: https://www.kry.se/fakta
Hittar du inte det du söker?
Tekniska frågor
Tekniska frågor
-
Vilket tekniskt stöd behöver jag för att använda Kry?
Kry-appen finns tillgänglig på iOS (v.15 eller senare) och Android (v.8.0 eller senare).
Du behöver också ett Mobilt BankID för att logga in, samt god internetuppkoppling.
-
Hur får jag appen att fungera?
Om din Kry-app inte verkar fungera som den ska finns det ett antal saker du kan försöka testa på egen hand.
- Kontrollera att ditt operativsystem på telefonen/surfplattan stöds av Krys app, iOS (v.15 eller senare) eller Android (v.8.0 eller senare).
- Kontrollera att du har god internetuppkoppling genom att exempelvis undersöka om mobildatan är på eller av för appen Kry.
- Du kan testa att uppdatera Kry-appen i App Store eller Google Play, starta om den eller installera om appen.
- Se till att appen har tillgång till mikrofon och kamera.
- Notera att du även måste vara inloggad i appen innan ditt vårdmöte börjar.
- Ger du Kry tillåtelse att skicka notiser till dig behöver du inte vara inloggad i appen medan du väntar, utan får en påminnelse innan det är dags för ditt möte och logga in i appen.
- Fungerar inte appen kan du testa logga in på https://app.kry.se/login med ditt mobila BankID. Säkerställ att du godkänt åtkomsten för kamera och mikrofon på din webbläsare inför ett videomöte.
Vi rekommenderar denna inställning då det minimerar risken att man skulle råka missa sitt möte. Har man notiser påslagna får man även en notis om till exempel din läkare, psykolog, fysioterapeut eller sjuksköterska har skickat ett meddelande till din inkorg i appen.
-
Det står att jag inte är vårdnadshavare för mitt barn i appen. Vad har hänt?
Det händer att vi inte kan bekräfta att du är vårdnadshavare för barnet. Ibland beror det på ett tekniskt fel, men oftast beror det på att barnets personnummer inte är ifyllt på rätt sätt.
För oss är patientsäkerheten väldigt viktig. Sjukvårdspersonalen kan därför inte dela någon information om barnets medicinska historia med dig om vi inte kan bekräfta att du är barnets vårdnadshavare — och inte heller lämna ut några uppgifter som finns i barnets journal sedan tidigare.
Gör så här:
Kolla att du har skrivit in rätt personnummer för barnet. Du kan ändra personnumret under Min profil.
-
Hur avregisterar jag mig från Kry?
Om du inte längre vill få mailutskick från Kry till din e-post, klicka på länken längst ner i mailet där det står Avregistrera dig från detta utskick. Du kan även avregistrera dig från framtida marknadskommunikation i dina inställningar i Kry-appen.
Om du önskar bli avregistrerad som användare av Kry-appen loggar du in din Kry-app och klickar på kugghjulet, Integritetsinställningar och väljer sedan Ta bort mitt konto och alla uppgifter om mig där kan du sedan klicka på Begär att kontot raderas. Önskar du hjälp med detta vänligen kontakta support:
Telefonnummer: 08-22 77 07
Hittar du inte det du söker?
Sammanhållen journalföring
Sammanhållen journalföring
-
Från när kommer min journal vara tillgänglig?
Din journal kommer att göras tillgänglig för möten som sker från den 14 december 2020.
-
Innehåller min journal uppgifter om läkemedel?
Nej, Kry delar inte läkemedelsinformation via e-tjänsten Journalen på 1177.se. E-recept som förskrivs i Sverige, inklusive de som förskrivs av läkare på Kry, sparas i Nationella läkemedelslistan. Det betyder att recepten finns tillgängliga där för andra vårdgivare efter inhämtat samtycke. Läs mer om detta på https://lakemedelskollen.ehalsomyndigheten.se/lmkoll-web/
-
Gäller reglerna om sammanhållen journalföring om jag är utomlands?
Nej, sammanhållen journalföring gäller bara i Sverige.
-
Kan någon annan ge samtycke till att få se mina journaluppgifter i stället för mig?
Nej, det är bara du som patient som kan ge ditt samtycke.
-
Kan jag spärra mitt barns uppgifter?
Nej, du kan inte spärra uppgifter om dina barn. Äldre barn kan själva spärra sina uppgifter.
-
Hur är det med IT-säkerheten?
Det finns särskilda bestämmelser om behörighetstilldelning och åtkomstkontroll i patientdatalagen och tillhörande föreskrifter. Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) är tillsynsmyndighet och ansvarar för att dessa bestämmelser följs av samtliga vårdgivare som är del av sammanhållen journalföring
Hittar du inte det du söker?
Informationssäkerhet
Informationssäkerhet
-
Kan jag använda Kry appen även om om jag har skyddad identitet?
Det finns olika typer av skyddade personuppgifter. Du kan använda Kry om du har den typ av skyddad identitet där du fortfarande kan använda ditt egna mobila BankID.
När du registrerar dig i appen hämtas personuppgifter automatiskt från SPAR, Statens personadressregister. Om du har skyddade personuppgifter kommer informationen om dig att presenteras som personuppgift skyddad med personnummer, mejladress och mobilnummer.
För att vi ska kunna skicka en remiss behöver vi veta ditt mobilnummer och ditt personnummer. Berätta för vårdpersonal om detta inte fungerar med ditt behov av skydd, eftersom vi då inte kan skicka någon remiss.
Vi kan tyvärr inte hjälpa barn med skyddad identitet via vår digitala tjänst. Vänliga kontakta din vårdcentral istället.
-
Vad är GDPR?
1. Vad är GDPR och vad innebär det för mig egentligen?
GDPR står för General Data Protection Regulation, och är en ny dataskyddsförordning som gäller inom EU från och med den 25 maj 2018. GDPR reglerar hur företag och organisationer får hantera din personuppgifter.
GDPR kommer inte att påverka ditt användande av våra tjänster, så oroa dig inte - ditt användarkonto kommer att fungera precis som vanligt! Det som GDPR gör är att ge dig större inflytande över hur dina personuppgifter får användas. Dina rättigheter är beskrivna mer detaljerat i vår integritetspolicy.
2. Vad är “personuppgifter”?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande person. Exempel på personuppgifter är namn, personnummer, postadress och e-postadress, men även andra uppgifter relaterat till den fysiska, genetiska, psykiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identiteten hos en person.
3. Hur hanterar Kry mina personuppgifter? Vad för slags säkerhet har ni?
Vårt mål är att alltid tillhandahålla högkvalitativ vård till dig och för att kunna göra det samlar vi in personuppgifter om dig som beskrivet ovan. Tillgång till denna data är begränsad till personer som tillhandahåller vård till dig eller som en del av vårt kontinuerliga kvalitetsarbete och produktutveckling. Vi här på Kry tar din säkerhet på största allvar och jobbar ständigt med att säkerställa säkerheten i våra system. Vi gör detta genom att utnyttja en kombination av egna experter, automatiska och manuella tester och regelbundna revisioner från oberoende tredje part.
4. Vilka slags personuppgifter hanterar Kry om mig?
Vi behandlar grundläggande personuppgifter så som namn, adress, personnummer och telefonnummer. Vi behandlar även medicinsk data inskickad av dig eller inhämtad från andra vårdgivare med ditt medgivande.
5. Så, var lagrar ni mina personuppgifter?
Kry lagrar merparten av personuppgifterna i vårt, för ändamålet byggda, system. Detta system är förlagt på servrar förlagda inom EU (framförallt Irland) och tillhandahålls av en underleverantör till oss som agerar personuppgiftsbiträde åt oss.
6. Betyder detta att ni skicka mina personuppgifter utanför Sverige eller EU?
Vi lagrar inte några känsliga personuppgifter (så som medicinsk- eller hälsodata) utanför EU. Ibland kan delar av dina personuppgifter behandlas av partner utanför EU. En sådan överföring utanför EU sker endast förutsatt att överföringen är laglig under gällande dataskyddslagar.
7. Hur länge lagrar ni mina personuppgifter?
Medicinsk information om dig sparas i enlighet med gällande patientdatalagstiftning, vilken kräver att datan lagras en viss bestämd tid.
Icke medicinsk persondata lagras enbart i den utsträckning det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda en högkvalitativ tjänst, i enlighet med GDPR och andra tillämpliga dataskyddslagar.
8. Jag skulle vilja bli “glömd” och att ni raderar alla personuppgifter om mig från era system. Hur går detta till och hur lång tid tar det?
Som patient klassas merparten av datan vi behandlar som medicinsk data. I enlighet med patientdatalagstiftning måste sådan data sparas en viss bestämd tid. Sådan data omfattas därför inte av rätten att bli glömd.
När det kommer till övriga personuppgifter (icke medicinsk data) däremot så som vissa kontaktuppgifter är du välkommen att kontakta oss per mail på privacy@kry.se så ska vi tillgodose din förfrågan.
Om du ber om att bli glömd så kommer icke medicinsk data att raderas så fort som möjligt men inte senare än 30 dagar från det att förfrågan inkommit. Vi kommer skriftligt bekräfta vilken data som raderats och när detta skett.
9. Om jag har ytterligare frågor om Krys personuppgiftsbehandling, vem ska jag då kontakta?
Du kan alltid kontakta oss per mail till privacy@kry.se gällande frågor om integritet och databehandling. Vi gör vårt bästa för att besvara din fråga så snart som möjligt.
-
Identifiering
På Kry identifierar vi alla patienter via mobilt BankID, detta för att kunna ge trygg och säker vård. Vi kan då säkerställa oss om att journalanteckningar förs på rätt patient samt att uppgifter och information rörande vården på Kry hamnar hos rätt person.
Vi arbetar under tystnadsplikt. Det innebär att alla uppgifter rörande dig som patient behandlas under sträng sekretess i enlighet med personuppgiftslagen och patientdatalagen.
För dig innebär detta att du behöver legitimera dig med BankID när du loggar in i Krys app och ska boka ett digitalt vårdmöte. Du behöver även legitimera dig inför vårdmötet på några av våra fysiska vårdcentraler och mottagningar .
Om du kontaktar Kry Support gällande ett vårdmöte du bokat eller redan haft på Kry, ber vi dig även då att legitimera dig via BankId. Har du allmänna frågor om Kry som tjänst behöver du inte legitimera dig och är välkommen med dina frågor till vår support.
-
Är det säkert?
All datatrafik på Kry, inklusive videomötestrafik, skyddas med kryptering. Identitet verifieras via mobilt BankID och läkare, sjuksköterska, psykolog, fysioterapeut (med SITHS-kort).
-
Hur lagras min information?
Information kring mötesbokningar behandlas under sträng sekretess i enlighet med personuppgiftslagen och patientdatalagen. Videomöten på Kry spelas inte in och dokumenteras således inte utöver läkarens/psykologens/sjuksköterskans anteckningar i din journal, precis som vid ett vanligt läkarbesök. För vidare information kring hur dina personuppgifter behandlas hänvisar vi till användarvillkoren.
-
Vem kan se min symptombeskrivning?
Endast behandlande vårdgivare har tillgång till din symtombeskrivning. Innan mötet går din vårdgivare igenom symptombeskrivningen du lämnat i samband med din bokning för att förbereda ert möte.