Om Kry

Om Kry

  • Hur fungerar Kry?

     

    Med Kry får hela familjen smidig, god och nära vård. Våra legitimerade läkare, psykologer och sjuksköterskor hjälper dig i appen dygnet runt, och på våra vårdcentraler runt om i landet. Läs mer om hur Kry fungerar här.

    För att boka ett möte, ladda ner appen Kry och logga in med Mobilt BankID. Bedömer vi att du är i behov av medicin eller vidare vård får du recept eller remiss i samband med mötet.

        Ska_rmavbild_2017-06-26_kl._15.39.54.png

    Ska_rmavbild_2017-06-26_kl._15.40.02.png

  • Hur loggar jag in och ut i Kry-appen?

    Logga in:

    1. Ladda ner appen Kry på din mobila enhet genom antingen AppStore, som kräver iOS, eller Google Play, som kräver Android.
    2. Klicka på Logga in, och identifiera dig med ditt Mobila BankID.
    3. Om du inte har använt Kry-appen förut måste du registrerar dig som användare genom att ange telefonnummer och e-postadress samt klicka på "Jag accepterar användarvillkoren".

    Tänk på att du måste använda ditt egna Mobila BankID för att kunna använda appen. Det går bara att boka ett möte åt dig själv, alternativt ditt barn som saknar Mobilt BankID. Det går inte att boka möte för någon annan då Kry kräver att du som patient kan legitimera dig med säker identifiering.

    Logga ut:

    1. Gå in under Min profil längst ner i högra hörnet i Kry-appen.
    2. Klicka på kugghjulet längst upp till höger och välj Logga ut längst ner i menyn.
  • Vad innebär det att lista sig?

    Fritt vårdval innebär att du kan välja att tillhöra den vårdcentral som passar dig bäst. När du gör ett sådant val har du listat dig vid den vårdcentralen. Det kostar inget att lista sig och du behöver inte vara listad någonstans om du inte vill. 

    Oavsett var du är listad har du alltid rätt att söka vård på vilken vårdcentral du vill, i hela Sverige. Du bör dock i första hand vända dig till den vårdcentral du är listad på. 

    Du kan inte vara listad på flera vårdcentraler samtidigt. Du avlistas därför från din nuvarande vårdcentral när du väljer att lista dig hos någon annan, till exempel hos Kry. Om du står i kö för att lista dig på annan vårdcentral, förlorar du din plats i denna kö. 

    Du kan ändra ditt vårdval när du vill. Ibland är vårdcentralerna fulla och då kan de inte lista fler patienter. Det innebär att du kan bli placerad i kö om du vill byta tillbaka till din gamla vårdcentral.

    Här har vi samlat fakta kring listning hos Kry.

    Här kan du läsa mer om våra vårdcentraler.

     

  • Vilka läkare, psykologer och sjuksköterskor jobbar på Kry?

    På Kry arbetar legitimerade läkare, psykologer och sjuksköterskor. Alla våra läkare har minst 6 månaders erfarenhet från den fysiska primärvården. Hos Kry arbetar även flera specialister inom bland annat pediatrik, akutsjukvård och allmänspecialister. Kry kontrollerar alltid att alla som arbetar i tjänsten är legitimerade och reglerade av Socialstyrelsen.

      Ska_rmavbild_2017-06-26_kl._16.01.51.pngSka_rmavbild_2017-06-26_kl._16.01.59.png

  • Öppettider

     

    Kry har öppet dygnet runt.

     

     

  • Vad är skillnaden mellan Kry och 1177 Vårdguiden?

    Hos Kry kan du få bedömning, rådgivning och behandling av läkare, psykologer och sjuksköterskor. Ett vårdmöte hos Kry motsvarar med andra ord ett besök på en traditionell vårdcentral.

    Hälsorådgivningen och informationstjänsten 1177 Vårdguiden är bemannad av sjuksköterskor som kan ge vårdrelaterad vägledning, men inte behandling.

När kan jag använda Kry?

  • Kan jag kontakta Kry för alla medicinska besvär?

    Du kan få hjälp av oss på Kry med de flesta besvär. Däremot kan vi inte hjälpa dig med följande i appen:

    • Du behöver narkotikaklassade läkemedel.
      Komplett lista över narkotikaklassade läkemedel i Sverige
    • Du behöver läkemedel som innehåller pregabalin (Lyrica) eller gabapentin (Neurontin).
    • Du är i behov av sjukskrivning under en längre tid. Vi utfärdar inte sjukskrivningar som är längre än 14 dagar. De 14 dagarna räknas från och med den första sjukdagen. Det innebär att vi på Kry kan hjälpa dig med maximalt sju dagars sjukskrivning om du redan har varit hemma en vecka.
    • Du har ett symptom eller besvär som kräver en fysisk undersökning, viss typ av provtagning eller röntgen.

    Vi har vårdcentraler i Stockholm, Lund, Malmö och Nyköping

    Du kan få hjälp med ovanstående på någon av våra vårdcentraler i Stockholm, Lund, Malmö eller Nyköping. 

    För Stockholm, Lund och Malmö:
    Börja med att boka ett videomöte så hjälper vi dig att komma rätt. 

     

    För Nyköping:

    Ring 0155-60 63 30 för att boka en tid.  

     

    Ring alltid 112 i akuta situationer

    Sök vård på en akutmottagning vid allvarliga olyckor eller plötslig svår sjukdom. 



     

  • Kan jag kontakta Kry när jag är utomlands?

    Du kan kontakta Kry för att prata med legitimerad vårdpersonal oberoende av var du befinner dig i världen. Allt som krävs är BankID, fungerande internetuppkoppling och stöd för video och ljud på din mobila enhet.

    Däremot kan de recept som våra läkare skriver ut endast hämtas ut i Sverige.



  • Kan jag kontakta Kry för mina barn?

    Ja, du kan kontakta Kry för besvär som dina barn har. Du legitimerar dig med ditt BankID i appen och väljer sedan Mitt barn när du får frågan om vem som behöver vård. 

    För att kunna boka ett barnmöte måste du vara vårdnadshavare till barnet.

    Barnet som mötet är bokat för måste vara med under vårdmötet, precis som på en traditionell vårdcentral.

    Personer som har fyllt 16 år kan själva logga in i appen genom att använda sitt eget BankID.




  • Kan jag kontakta Kry för barn som jag inte är vårdnadshavare för?

    Nej, för att kunna boka ett barnmöte måste du vara vårdnadshavare till barnet.

     

    Personer som har fyllt 16 år kan själva logga in i appen genom att använda sitt eget BankID.

Kostnad och betalning

Se alla 9 artiklar

Kry Support

  • Användarvillkor

    Användarvillkor finner du här

  • Kontaktuppgifter till vår support

    Vår support finns här för dig om du har frågor eller tankar kring den vård som du har fått av oss. 

    Ring

    Vår support tar emot samtal helgfria vardagar 09:00–17:00.

    08-22 77 07

     

     

     

     

     



  • För medicinska frågor och rådgivning

    Via denna länk finner du en mängd symptom, tillstånd och sjukdomar som patienter ofta söker information om. Få reda på vad du själv kan göra om du drabbats, när du bör söka vård och hur vi på Kry kan hjälpa dig.

    Kry support kan tyvärr inte svara på medicinska frågor eller frågor angående symtom och läkemedel. Vi kan heller inte ge allmän information om hälsa och sjukdomar. 

    För medicinska frågor och rådgivning rekommenderar vi att du laddar ner Kry appen och bokar en tid.

     

  • Jag har klagomål. Vem kan jag kontakta?

    Vi vill gärna att du berättar för oss om du inte är nöjd med den vård eller det bemötande som du har fått av oss. Ring till oss så kan vi hjälpa dig. För att värna patientsekretessen måste du identifiera dig med BankID innan vi kan hantera ditt ärende.

    Vår support tar emot samtal helgfria vardagar 09:00–17:00.

    tel: 08-22 77 07

    Vill du prata med någon annan?

    Samma regler gäller för Kry som för alla vårdgivare i Sverige. Det innebär att du kan välja att kontakta patientnämnden eller patientombudsmannen i ditt landsting, Inspektionen för vård och omsorg (IVO) eller andra tillsynsorgan om du har klagomål.

     

     

     

     

     

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss här

Vad kan Kry göra?

Psykologi

  • Kan psykolog på Kry remittera mig till psykiatrin eller specialistvården?

    Psykologer på Kry kan oftast inte skicka en remiss till psykiatrin eller specialistvården. Det finns flera anledningar till detta, bland annat olika regler i olika regioner och att ett flertal åtgärder ska ha testats  inom primärvården innan det går att skicka en remiss. 

    Kontakta därför i första hand den vårdcentral där du är listad om du tror att du behöver en remiss till psykiatrin eller specialistvården.

     

     

  • Kan psykologer på Kry skriva ut medicin eller sjukskriva mig?

    Nej. Precis som i den övriga vården kan psykologer inte hjälpa till med frågor som rör medicinering eller sjukskrivning. För dessa ärenden bör du istället boka en tid med en av våra läkare.

  • Vad kan en psykolog på Kry hjälpa till med?

    På Kry kan du träffa legitimerade psykologer via videosamtal. Våra psykologer hjälper både barn och vuxna. Vid behov inleds behandling med KBT, då man träffar samma psykolog vid upprepade tillfällen.

    Exempel på besvär som du kan få hjälp med är ångest och oro, nedstämdhet, stress, sömnproblem samt kris och sorgereaktioner. Som förälder så kan du träffa våra barnpsykologer som hjälper till med föräldrastöd samt behandling av de vanligaste formerna av besvär hos barn såsom fobier, nedstämdhet, prestationsångest och oro.

    Du kan läsa mer om att träffa psykolog online på Kry här.

  • Journalförs mitt möte hos min psykolog?

    Ja. Precis som i den vanliga vården journalförs mötet med psykolog.

  • Hur funkar det att träffa psykolog?

    På Kry kan du träffa legitimerade psykologer via videosamtal på en tid som passar dig. Våra psykologer finns tillgängliga alla dagar, även kvällar och helger.

    Gör så här för att boka ett psykologmöte:

    1. Ladda ned Kry-appen i App Store eller Google Play.
    2. I appen, klicka på “Starta en bokning”.
    3. Hitta det symptom som passar dina besvär bäst.
    4. Svara på några frågor om det du vill ha hjälp med.
    5. Boka en tid som passar dig.
    6. Psykologen ringer upp dig i appen på den tid som du har bokat.

    Det första besöket består av en bedömning av de besvär du söker hjälp för. Hur många gånger du träffar en psykolog varierar. I vissa fall räcker ett eller ett fåtal besök, i andra fall kanske du och din psykolog påbörjar en KBT-behandling som kan sträcka sig över flera veckor.

    Du kan läsa mer om att träffa en psykolog online på Kry här.

  • Vad kostar det att träffa psykolog?

     

    Patientavgift för att träffa en psykolog via Kry bestäms av den region där du är folkbokförd.
    Du hittar aktuell information om kostnad för att träffa psykolog här
     

     

Provtagning

Recept

  • Kan läkarna hos Kry skriva ut recept?

    Våra läkare kan skriva ut recept på samma sätt som läkare på traditionella vårdcentraler. Hos oss kan du både få ett nytt recept och förnya ett som du redan har.

    Du kan sedan välja att antingen hämta ut läkemedlet eller produkten på ett apotek eller beställa det via appen.

    Här kan du läsa mer om att förnya ett recept.

  • Kan jag hämta ut mitt receptbelagda läkemedel på vilket apotek som helst?

    Du kan hämta ut läkemedlet på valfritt apotek i Sverige när du har fått ett recept utskrivet från oss. Du kan också beställa hem ditt läkemedel direkt via appen.

  • Hur ser jag att jag fått mitt recept?

    När läkare har utfärdat ditt recept får du ett meddelande till din inkorg i Kry-appen. Under fliken recept i din Kry-app hittar du dina och dina barns recept, aktuella samt utgångna.

    Om du inte finner receptet, vänligen kontakta support så kan vi hjälpa dig.

    Telefonnummer: 08-22 77 07

     

Receptförnyelse

  • Kan jag förnya recept genom Kry?

    Ja. Det finns en kategori som heter Recept i menyn längst ner i appen. Ibland behöver du prata med en läkare via videosamtal innan du kan få receptet förnyat.

    Du kan inte få ett recept förnyat om det var mer än 15 månader sedan som du fick receptet utskrivet. Då behöver du i stället boka ett nytt möte så att en läkare i stället kan skriva ut ett nytt recept till dig. Läkaren gör då en ny bedömning av vilken dos du behöver och bestämmer hur många gånger du kan hämta ut läkemedlet. 

    Vissa recept kan vi inte förnya i appen, till exempel narkotikaklassade läkemedel. Det kan vi däremot göra om du blir undersökt på en av våra vårdcentraler.

     



Intyg

  • Kan läkare på Kry utfärda intyg?

    Våra läkare kan utfärda vissa intyg, det är upp till varje läkare att avgöra om det är aktuellt med ett intyg utifrån en bedömning av din hälsa.  Läs mer om vilka intyg Kry kan utfärda här 

  • Var kan jag se mitt sjukintyg?

    Logga in på 1177 Vårdguidens tjänst Mina intyg för att se ditt intyg efter vårdmötet. Här kan du skicka ditt intyg direkt till Försäkringskassan eller ladda ner det som pdf om du vill skriva ut det.



  • Kan Kry skriva förstadagsintyg?

    Våra läkare på Kry kan inte skriva förstadagsintyg, eftersom detta är en överenskommelse mellan dig som arbetstagare och din arbetsgivare. Prata därför med din arbetsgivare om hur du ska göra.

     




Remiss

  • Kan jag få en remiss från Kry?

    Du får en remiss till vidare vård om läkaren bedömer att du behöver det, precis som på en traditionell vårdcentral. Vi kan inte skicka en remiss via appen för:

    • röntgenundersökningar (alla typer)
    • gastroskopier och koloskopier
    • ultraljud
    • genetiska utredningar

    Anledningen är att dessa undersökningar kräver att du först har genomgått en fysisk läkarundersökning. 

    Du som är listad på någon av våra vårdcentraler i Stockholm, Lund, Malmö eller Nyköping kan däremot få hjälp med den här typen av remisser.

    Din kallelse kommer med posten

    Kry ansvarar för att skicka din remiss till mottagningen som ska ha den. Sedan skickar mottagningen en kallelse till dig. Du får vanligtvis kallelsen med post till den adress där du är folkbokförd.

    Du ska få en tid inom 90 dagar

    Enligt vårdgarantin ska du få en tid inom 90 dagar om remissen accepteras. I region Stockholm är vårdgarantin 30 dagar. Den vårdgivare som tar emot remissen bedömer ditt medicinska behov av vård, och det är alltid det som avgör hur lång tid det tar innan du får din kallelse.

    Kontakta oss om du inte har fått kallelsen inom 90 dagar (30 dagar i region Stockholm). 

     




Journalföring

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss här

Hur du bokar, ombokar och avbokar ett möte

Boka läkarmöte

  • Hur bokar jag ett videomöte Kry?

    För att boka ett videomöte på Kry gör du följande steg:

    1. Ladda ner appen Kry på din mobila enhet, som kräver iOS (v.12.0 eller senare) och Android (v.6.0 eller senare)
    2. Klicka på Logga in, och identifiera dig med ditt mobila BankID eller BankID
    3. Om du inte har använt Kry-appen förut måste du registrerar dig som användare genom att ange telefonnummer och e-postadress samt klicka på "Jag accepterar användarvillkoren".
    4. Välj sedan Starta en bokning
    5. Välj om du vill boka tid för Mig själv eller Mitt barn
    6. Ange vilket symptom du söker hjälp för.
    7. Fyll i symptomformuläret genom att svara på kommande frågor om dina besvär och symptom. Du har även möjlighet att bifoga bilder för att underlätta att ställa en diagnos.
    8. Välj antingen Drop-in eller Välj en tid.
    9. Bekräfta mötet.

    Ditt möte är nu bokat! Du blir kontaktad via din Kry-app, så se till att vara inloggad innan mötet. 

    Tänk på att du måste använda ditt egna mobila BankID eller BankID för att kunna använda appen. Det går bara att boka ett möte åt dig själv, alternativt ditt barn som saknar BankID. Det går inte att boka möte för någon annan då Kry kräver att du som patient kan legitimera dig med säker identifiering.

  • Hur bokar jag möte för mitt barn?

    För att boka ett möte för ditt barn loggar du in i Kry-appen genom att legitimera dig med ditt egna Mobila BankID och sedan väljer du "Starta en bokning". Därefter får du frågan "För vem du vill boka tiden" och väljer då "Lägg till barn". Du kan sedan boka in ett möte för ditt barn.

    För att kunna boka ett barnmöte måste du vara vårdnadshavare till barnet.

    Barn som har fyllt 16 år kan själva legitimera sig med eget Mobila BankID på Kry.

    Barnet som mötet är bokat för måste vara med under vårdmötet, precis som på en fysisk vårdcentral.

  • Hur bokar jag ett återbesök?

    Via Kry kan du boka ett återbesök till den läkare, sjuksköterska eller psykolog som du tidigare träffat.

    För att göra detta behöver du logga in på Kry-appen och klicka Min profil längst ner till höger på skärmen. Välj sedan Ärenden, klicka på ditt tidigare vårdmöte och välj Boka återbesök

     

     

  • Kan jag använda Kry i en annan tidszon?

    Befinner du dig utomlands?

    Vi visar alla våra tider i den tidszon du befinner dig i. När du bokar ett videomöte kommer det att stå i vilken tidszon som tiderna visas, i de fall du befinner i en tidszon som inte motsvarar Sveriges.

     

Boka möte med flerspråkiga läkare

  • Boka möte med flerspråkiga läkare

    Via Kry kan du boka möten med flerspråkiga läkare.

    För att göra detta, logga in i Kry-appen och scrolla ner på första sidan, där hittar du "Tala med en läkare på ditt språk". Där kan du se vilka språk en specifik läkare pratar och boka möte med denna. Vi har läkare som talar följande språk:

    Persian, Greek, Russian, Kyrgyz, Romanian, Spanish, Bengali, Kurdish, Norwegian, French, Hungarian, Serbian, Bosnian, Croatian, Somalian, Urdu, Punjabi, Danish, Lithuanian, Finnish, German, Macedonian, Bulgarian, Arabic, Svenska, English, Hindi, Turkish, Catalan, Baloshi, Dari, Dutch, Gujarati, Hazaragi, Italian, Kurmanji, Polish, Sinhala, Sorani, Syriac, Syrian och Telugu

Ombokning, avbokning och väntetid

  • Hur lång väntetid är det på Kry?

    Väntetiden på Kry för ett drop-in-möte kan variera, men överstiger vanligtvis inte 15 minuter. Det är oftare längre väntetider på morgonen och på eftermiddag, och lite kortare väntetider mitt på dagen. 

     

    Väntetiden för att förnya ett recept är vanligtvis 2 timmar.

  • Hur avbokar eller ombokar jag mitt möte?

    Du avbokar och ombokar möten i appen, antingen via startvyn under fliken Hem, eller genom att klicka på fliken Min profil och välja Ärenden.

    Videomöten med en läkare eller sjuksköterska kan du avboka eller omboka 15 minuter innan mötet ska börja. 

    Videomöten med en psykolog kan du avboka eller omboka senast 2 timmar innan mötet ska börja.

    Möten på vårdcentralen kan du inte boka om, men du kan avboka dem senast 24 timmar innan mötet ska börja.

    Ring oss på 08-22 77 07 om du har frågor om ditt möte.

     

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss här

Symtom och besvär

Sömnbesvär

Depression

  • Kan Kry hjälpa till vid depression?

    Du kan vända dig till Kry om du misstänker att du är deprimerad och känt dig nedstämd eller upplevt andra symptom av depression under två veckors tid eller längre. När man lider av depression är det bra att söka vård så snabbt som möjligt, eftersom behandlingen ofta är både enklare och mer kortvarig om den påbörjas tidigt.

    Genom Kry kan du träffa både legitimerade läkare och psykologer via videosamtal. Våra psykologer kan hjälpa dig att bättre förstå dina problem samt ge råd och stöd för hur du kan komma till rätta med saker som idag känns svårt. Hur många samtal man har med en psykolog kan variera. I vissa fall räcker ett enstaka eller ett par samtal, i andra fall har man längre kontakt med flera samtal.

    Våra läkare kan hjälpa dig med diagnostik, utredning av eventuella andra orsaker till dina besvär (såsom kroppsliga orsaker till psykiska symptom), behandling med läkemedel (t.ex. antidepressiva, ångestdämpande eller sömnfrämjande) samt kortare sjukskrivning (max 14 dagars sjukskrivning från insjuknandedagen). Vi kan inte skriva sjukintyg bakåt i tiden (retroaktivt) utan enbart från den dagen du kontaktar oss. 

    I vissa fall kan du behöva träffa både psykolog och läkare parallellt. På Kry arbetar våra läkare och psykologer nära för att säkerställa att du får bästa möjliga vård utifrån dina behov.

     

     

  • Kan man få hjälp med att träffa en psykolog via Kry?

    Ja, på Kry arbetar legitimerade psykologer som du kan träffa via videosamtal, alla dagar, på en tid som passar dig. Våra psykologer hjälper både barn och vuxna. Vid behov inleds behandling med KBT, då man träffar samma psykolog vid upprepade tillfällen.

    Exempel på besvär som du kan få hjälp med är nedstämdhet, sömnproblem, ångest och oro, stress, samt kris och sorgereaktioner. Som förälder så kan du träffa våra barnpsykologer som hjälper till med föräldrastöd samt behandling av de vanligaste formerna av besvär hos barn såsom nedstämdhet, fobier, prestationsångest och oro.

     

     

Hals, allergi och astma

  • Kan Kry skriva ut recept för halsont, hosta eller halsfluss?

    Via Kry kan du få vård och bedömning om du har ont i halsen eller känner att du har en förkylning.

    Våra läkare kan skriva ut recept under samma premisser som en läkare som jobbar på en traditionell vårdcentral med begränsningen att detta endast kan göras för sjukdomar där beslut om receptförskrivningen kan göras på distans. Det är upp till varje enskild läkare att göra en individuell bedömning av dig som patient och efter det ta ställning till behandling.

    Halsfluss, bakteriell tonsilit, är en sjukdom där det oftast behövs svalgprov från halsen för att antibiotika ska ordineras. En patient måste även uppfylla vissa symptomkriterier för att ta svalgprovet.

    Riktlinjerna vi följer kring halsfluss är utarbetade av läkemedelsverket, i samarbete med RAF (Referensgruppen för antibiotikafrågor) och STRAMA (Strategigruppen för rationell antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens). I slutändan är det den läkare du träffar som har ansvaret och tar beslutet kring läkemedelsbehandling.

  • Kan Kry hjälpa till med allergi?

    I ett videomöte kan vi hjälpa dig med de flesta former av allergi, under förutsättning att du sedan tidigare har en känd allergi. Vi kan då hitta rätt behandling och förskriva lämplig medicin om behov finns. Har du ingen bekräftad allergi kan man utreda detta med blodprover, det förutsätter att du har möjlighet att ta dig till någon av de provtagningsenheter Kry arbetar med.

     

  • Kan Kry hjälpa till vid astma?

    Har du sedan tidigare känd mild astma kan du söka vård hos oss på Kry. Genom ett videomöte kan vi hjälpa dig hitta de faktorer som utlöser din astma. Med hjälp av denna kunskap kan vi sedan hitta och skriva ut de bästa medicinerna för att behandla just din astma.

     

Hud

  • Kan Kry hjälpa till med psoriasis?

    Det är lämpligt att kontakta Kry angående din psoriasis om:

    • Du har slut på läkemedel du tidigare ordinerats för din psoriasis
    • Du upplever att läkemedel du tidigare har fått utskrivet ej hjälper
    • Psoriasis förhindrar dig i ditt vardagliga liv

    Svår hudpsoriasis och ledpsoriasis bör undersökas fysiskt.

  • Kan Kry hjälpa till med utslag i ansiktet?

    Eftersom det finns många olika orsaker till utslag i ansiktet är det viktigt att fastslå vilken typ av utslag du har. Genom Kry kan du via videosamtal och få hjälp med diagnos och behandling för dina utslag. Vi kan också, om det bedöms lämpligt, skriva ut recept eller ge remiss till annan vårdgivare.

     

  • Kan Kry hjälpa till med vattkoppor?

    Vattkoppor för barn behandlas vanligtvis inte. Vattkoppor hos friska personer läker vanligen ut av sig självt, men Kry kan ibland hjälpa till med medicin för att stilla klådan. För vuxna och tonåringar rekommenderas behandling, men den måste sättas in tidigt i sjukdomsförloppet.

    Läs mer här om vattkoppor.

  • Kan Kry hjälpa till med eksem?

    Via ett videomöte med Kry kan vi hjälpa dig att kartlägga vad som utlöst ditt eksem. Vi kan ge information om olika behandlingsalternativ och rådgöra om hur man mest effektivt undviker att drabbas igen. Om receptfria läkemedel inte varit effektivt i din behandling har vi möjlighet att skriva ut andra mediciner som kan ge bättre resultat.

    Läs mer här om eksem.

  • Kan Kry hjälpa till med akne?

    Det går bra att söka vård hos Kry om du har problem med akne.

    Läs mer om akne.

    Kontakt med Kry angående din akne är lämpligt om:

    • Du har slut på läkemedel du tidigare ordinerats för din akne
    • Du upplever att läkemedel du tidigare har fått utskrivet ej hjälper
    • Akne förhindrar dig i ditt vardagliga liv

    Innan ditt möte startar har du tillfälle att fylla i ett symptomformulär. Till detta formulär kan du bifoga bilder på din akne. Under förutsättning att du tar en bra bild finns det goda chanser att du kan få hjälp via Kry. Läkare på Kry kan även skriva remiss till specialist givet att de bedömer att remissen är medicinskt motiverad. Det är upp till varje enskild läkare att göra en bedömning av vad som är lämpligt i just ditt fall.

     

  • Kan Kry hjälpa till med borrelia och fästingbett?

    Om du upptäcker en liten, mörk, spindelliknande insekt som sitter fast på huden, är det troligen en fästing. Fästingar bör tas bort så fort som möjligt eftersom ett fåtal av fästingar kan bära på smittämnen.

    Fästingar kan exempelvis sprida borrelia, som är en infektionssjuk. Borreliainfektioner orsakas av bakterier och uppträder huvudsakligen mellan maj och december.

    Den klassiska hudreaktionen vid borrelia uppstår ca 1-4 veckor efter bettet. Vanligen mäter utslaget mer än 5 cm i diameter och ökar sakta i storlek. I direkt anslutning till bettet kan en så kallad "bettreaktion" uppstå som ej skall förväxlas med Borrelia. Denna brukar läka ut inom 1 vecka.

    Välkommen att boka in ett möte för rådgivning och eventuell behandling vid borreliainfektion.
    Innan ditt möte startar har du tillfälle att fylla i ett symptomformulär. Till detta formulär kan du bifoga bilder. 

Se alla 8 artiklar

Illamående och kräkningar

  • Kan Kry hjälpa till med illamående och kräkningar?

    Illamående och kräkningar kan bero på flera orsaker, men är inte sjukdomar i sig utan reaktioner på annat. Illamående är kroppens sätt att tala om för dig att något inte står rätt till och kräkning är kroppens försvarsmekanism för att göra sig av med gifter. Illamående och kräkningar kan bland annat bero på: 

    • Matförgiftning
    • Magsår
    • Åksjuka
    • Medicinering
    • Reaktioner på olika lukter eller smaker
    • Infektioner
    • Emotionell stress
    • Alkohol
    • Graviditet

    Kry kan erbjuda ett videomöte som kan hjälpa dig hitta orsaken till ditt illamående och kräkningar. Kontakt med Kry är lämpligt om: 

    • Du har haft kräkningar i mer än 12 timmar
    • Du haft illamående i mer än 12 timmar
    • Du visar tecken på vätskebrist
    • Du har mått illa en längre period och det finns möjlighet att du är gravid

    Långvariga symptom kan bero på en allvarligare sjukdom och bör undersökas fysiskt. Du ska omedelbart söka läkarvård om du har: 

    • Fått ett slag mot huvudet
    • Stel nacke och kraftig huvudvärk
    • Blod i din kräkning
    • Kraftig magsmärta
    • Hög feber (39,5°)
    • Diarré
    • Hög puls och andningssvårigheter

     

     

     

Preventivmedel, urinvägsinfektion, erektionsproblem och könssjukdomar

  • Kan Kry hjälpa till med svårighet att behålla stånd?

    Att drabbas av svårighet att behålla stånd någon gång i livet och att inte få stånd vid enstaka tillfällen är normalt i alla åldersgrupper

    Svårighet att behålla stånd är ofta mycket psykiskt påfrestande både för patienter själva och för eventuella relationspartner. I vissa fall är svårighet att behålla stånd ett symtom av annan sjukdom såsom hjärt- & kärlsjukdomar. Det går bra att kontakta Kry 1-2 månader efter att problemen uppstår.

    Ett videomöte med Kry är lämpligt om du önskar:

    • Få hjälp med att hitta orsak till svårighet att behålla stånd
    • Få hjälp med att hitta rätt behandling och få medicin om detta behövs
    • Remitteras till psykolog i de fall detta anses vara den bästa behandlingen
    • Få information och rådgivning
    Välkommen att boka in ett videomöte via din Kry-app för rådgivning och eventuell behandling vid svårighet att behålla stånd.
  • Kan jag få hjälp för urinvägsinfektion via Kry?

    I de fall där läkaren bedömer det vara en okomplicerad urinvägsinfektion (ex icke-gravid och ej täta återkommande besvär) kan Kry hjälpa dig som är kvinna och över 15 år gammal med behandling. Våra läkare kan genom videosamtal ställa diagnos och skriva ut lämplig behandling. Detta då en okomplicerad urinvägsinfektion hos kvinnor i regel ej kräver provtagning för diagnos. 

    Barn och män med symptom på urinvägsinfektion måste utredas med provtagning och ibland ytterligare undersökningar för att fastställa orsaken till infektionen, därför kan vi på Kry ej hjälpa till utan hänvisar då till vårdcentralen för detta. Kry har vårdcentraler i Stockholm, Lund, Malmö och Nyköping.

    Kry följer riktlinjer utarbetade av läkemedelsverket, i samarbete med RAF (Referensgruppen för antibiotikafrågor) och STRAMA (Strategigruppen för rationell antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens).

     

  • Kan Kry skriva ut p-piller och preventivmedel?

    Under förutsättning att du haft denna behandling sedan tidigare, att den fungerat väl och att det inte föreligger några hinder så kan en läkare på Kry förnya ett recept på preventivmedel upp till 12 månader. Notera dock att du ungefär en gång varje år rekommenderas kontroll av blodtryck. 

     

     

  • Kan Kry skriva ut recept för herpes?

    Herpes runt munnen orsakas av ett virus som är mycket vanligt. Herpes kan ge munsår. Du kan även ha viruset i kroppen utan att få några munsår. Herpes går oftast över av sig själv inom en vecka och kräver vanligtvis ingen behandling. Det finns receptfria antiviruskrämer och plåster som du kan använda på munsåren. Om du har svåra besvär av herpesutslagen eller är infektionskänslig kan du få virushämmande läkemedel på recept.

Rygg

  • Kan Kry hjälpa till vid ryggbesvär?

    Ja, på Kry kan du via videosamtal komma djupare inpå vad som orsakar ditt besvär i ryggen. Du kan sedan få råd om hur du skall hantera problemen och även få remiss vid behov. Du kan läsa mer om ryggbesvär här.

     

     

Ögon och Öron

  • Kan Kry hjälpa till med ögoninflammation eller besvär med ögon?

    Ögoninflammation går i regel över av sig självt efter ett par dagar så länge man håller ögonen rena, är noga med handhygienen samt att byta handdukar ofta. Det är ytterst ovanligt med komplikationer, men i vissa fall kan det hända att inflammationen inte klingar av. Ögat kan fortsätta att vara sig och håller det i sig mer än en vecka kan man behöva behandla med antibiotika.

    Välkommen att boka in ett videomöte för rådgivning och eventuell behandling vid ögoninflammation.

    Läs mer om ögoninflammation här.

  • Kan Kry hjälpa till via öroninflammation eller andra problem gällande öron?

    Via Kry-appen kan man få hjälp med besvär och symtom som går bra att diagnostisera utan fysisk undersökning eller provtagning. Då öroninflammation och öronproblem ofta kräver en fysisk undersökning för att säkerställa rätt diagnos kan ett besök på vårdcentral behövas. Kry har vårdcentraler i Stockholm, Lund, Malmö och Nyköping. I enstaka fall kan remiss till en Öron- Näsa- Halsspecialist skrivas.

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss här

Sammanhållen journalföring

Sammanhållen journalföring

Se alla 17 artiklar

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss här

Myter och fakta om läkarbesök via video

Myter och fakta om läkarbesök via video

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss här

Informationssäkerhet

Informationssäkerhet

  • Jag har skyddad identitet. Kan jag använda Kry ändå?

    Det finns olika typer av skyddade personuppgifter. Du kan använda Kry om du har den typ av skyddad identitet där du fortfarande kan använda ditt eget BankID.

    När du registrerar dig i appen hämtas personuppgifter automatiskt från SPAR, Statens personadressregister. Om du har skyddade personuppgifter kommer informationen om dig att presenteras för läkaren som personuppgift skyddad med personnummer, mejladress och mobilnummer.

    För att vi ska kunna skicka en remiss behöver vi veta ditt mobilnummer och ditt personnummer. Berätta för vårdpersonal om detta inte fungerar med ditt behov av skydd, eftersom vi då inte kan skicka någon remiss. 

    Läkarna på Kry kan inte utfärda recept till dig som har skyddad identitet, eftersom det nationella e-receptformatet inte stödjer e-recept vid skyddad identitet.

    Vi kan tyvärr inte hjälpa barn med skyddad identitet via vår digitala tjänst. Vänliga kontakta din vårdcentral istället.




  • Vad är GDPR?

    1. Vad är GDPR och vad innebär det för mig egentligen?

    GDPR står för General Data Protection Regulation, och är en ny dataskyddsförordning som gäller inom EU från och med den 25 maj 2018. GDPR reglerar hur företag och organisationer får hantera din personuppgifter.

    GDPR kommer inte att påverka ditt användande av våra tjänster, så oroa dig inte - ditt användarkonto kommer att fungera precis som vanligt! Det som GDPR gör är att ge dig större inflytande över hur dina personuppgifter får användas. Dina rättigheter är beskrivna mer detaljerat i vår integritetspolicy.

    2. Vad är “personuppgifter”?

    Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande person. Exempel på personuppgifter är namn, personnummer, postadress och e-postadress, men även andra uppgifter relaterat till den fysiska, genetiska, psykiska, ekonomiska, kulturella eller sociala identiteten hos en person.

    3. Hur hanterar Kry mina personuppgifter? Vad för slags säkerhet har ni?

    Vårt mål är att alltid tillhandahålla högkvalitativ vård till dig och för att kunna göra det samlar vi in personuppgifter om dig som beskrivet ovan. Tillgång till denna data är begränsad till personer som tillhandahåller vård till dig eller som en del av vårt kontinuerliga kvalitetsarbete och produktutveckling. Vi här på Kry tar din säkerhet på största allvar och jobbar ständigt med att säkerställa säkerheten i våra system. Vi gör detta genom att utnyttja en kombination av egna experter, automatiska och manuella tester och regelbundna revisioner från oberoende tredje part.

    4. Vilka slags personuppgifter hanterar Kry om mig?

    Vi behandlar grundläggande personuppgifter så som namn, adress, personnummer och telefonnummer. Vi behandlar även medicinsk data inskickad av dig eller inhämtad från andra vårdgivare med ditt medgivande.

    5. Så, var lagrar ni mina personuppgifter?

    Kry lagrar merparten av personuppgifterna i vårt, för ändamålet byggda, system. Detta system är förlagt på servrar förlagda inom EU (framförallt Irland) och tillhandahålls av en underleverantör till oss som agerar personuppgiftsbiträde åt oss.

    6. Betyder detta att ni skicka mina personuppgifter utanför Sverige eller EU?

    Vi lagrar inte några känsliga personuppgifter (så som medicinsk- eller hälsodata) utanför EU. Ibland kan delar av dina personuppgifter behandlas av partner utanför EU. En sådan överföring utanför EU sker endast förutsatt att överföringen är laglig under gällande dataskyddslagar.

    7. Hur länge lagrar ni mina personuppgifter?

    Medicinsk information om dig sparas i enlighet med gällande patientdatalagstiftning, vilken kräver att datan lagras en viss bestämd tid.

    Icke medicinsk persondata lagras enbart i den utsträckning det är nödvändigt för att vi ska kunna erbjuda en högkvalitativ tjänst, i enlighet med GDPR och andra tillämpliga dataskyddslagar.

    8. Jag skulle vilja bli “glömd” och att ni raderar alla personuppgifter om mig från era system. Hur går detta till och hur lång tid tar det?

    Som patient klassas merparten av datan vi behandlar som medicinsk data. I enlighet med patientdatalagstiftning måste sådan data sparas en viss bestämd tid. Sådan data omfattas därför inte av rätten att bli glömd.

    När det kommer till övriga personuppgifter (icke medicinsk data) däremot så som vissa kontaktuppgifter är du välkommen att kontakta oss per mail på privacy@kry.se så ska vi tillgodose din förfrågan.

    Om du ber om att bli glömd så kommer icke medicinsk data att raderas så fort som möjligt men inte senare än 30 dagar från det att förfrågan inkommit. Vi kommer skriftligt bekräfta vilken data som raderats och när detta skett.

    9. Om jag har ytterligare frågor om Krys personuppgiftsbehandling, vem ska jag då kontakta?

    Du kan alltid kontakta oss per mail till privacy@kry.se gällande frågor om integritet och databehandling. Vi gör vårt bästa för att besvara din fråga så snart som möjligt.

  • Identifiering

    På Kry identifierar vi alla patienter via mobilt BankID, detta för att kunna ge trygg och säker vård. Vi kan då säkerställa oss om att journalanteckningar förs på rätt patient samt att uppgifter och information rörande vården på Kry hamnar hos rätt person.

    Vi arbetar under tystnadsplikt. Det innebär att alla uppgifter rörande dig som patient behandlas under sträng sekretess i enlighet med personuppgiftslagen och patientdatalagen.

    För dig innebär detta att du behöver legitimera dig med BankID när du loggar in i Krys app och ska boka ett vårdmöte. Du behöver även legitimera dig på samma sätt inför själva vårdmötet på Kry.

    Om du kontaktar Kry Support gällande ett vårdmöte du bokat eller redan haft på Kry, ber vi dig även då att legitimera dig via BankId. Har du allmänna frågor om Kry som tjänst behöver du inte legitimera dig och är välkommen med dina frågor till vår support.

  • Är det säkert?

    All datatrafik på Kry, inklusive videomötestrafik, skyddas med kryptering. Identitet verifieras med e-legitimation för både patient (med BankID) och läkare, sjuksköterska, psykolog (med SITHS-kort).

  • Hur lagras min information?

    Information kring mötesbokningar behandlas under sträng sekretess i enlighet med personuppgiftslagen och patientdatalagen. Videomöten på Kry spelas inte in och dokumenteras således inte utöver läkarens/psykologens/sjuksköterskans anteckningar i din journal, precis som vid ett vanligt läkarbesök. För vidare information kring hur dina personuppgifter behandlas hänvisar vi till användarvillkoren.

  • Vem kan se min symptombeskrivning?

    Endast behandlande vårdgivare har tillgång till din symtombeskrivning. Innan mötet går din vårdgivare igenom symptombeskrivningen du lämnat i samband med din bokning för att förbereda ert möte.

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss här

Tekniska frågor

Tekniska frågor

  • Det står att jag inte är vårdnadshavare för mitt barn i appen. Vad har hänt?

    Det händer att vi inte kan bekräfta att du är vårdnadshavare för barnet. Ibland beror det på ett tekniskt fel, men oftast beror det på att barnets personnummer inte är ifyllt på rätt sätt.

    För oss är patientsäkerheten väldigt viktig. Sjukvårdspersonalen kan därför inte dela någon information om barnets medicinska historia med dig om vi inte kan bekräfta att du är barnets vårdnadshavare — och inte heller lämna ut några uppgifter som finns i barnets journal sedan tidigare.

    Gör så här:

    Kolla att du har skrivit in rätt personnummer för barnet. Du kan ändra personnumret under Min profil.



  • Hur avregisterar jag mig från Kry?

    Om du inte längre vill få mailutskick från Kry till din e-post, klicka på länken längst ner i mailet där det står Avregistrera dig från detta utskickDu kan även avregistrera dig från framtida marknadskommunikation i dina inställningar i Kry-appen.

    Om du önskar bli avregistrerad som användare av Kry-appen loggar du in din Kry-app går in på Min profil klickar på kugghjulet och väljer Ta bort mitt konto och alla uppgifter om mig där kan du sedan klicka på Begär att kontot raderas. Önskar du hjälp med detta vänligen kontakta support:

    Telefonnr: 08-22 77 07

  • Vilket tekniskt stöd behöver jag för att använda Kry?

    Kry-appen finns tillgänglig på iOS (v.12 eller senare) och Android (v.6.0 eller senare).

    Du behöver också ett Mobilt BankID för att logga in, samt god internetuppkoppling.

     

     

  • Kry-appen fungerar inte, vad gör jag?

    Om din Kry-app inte verkar fungera som den ska finns det ett antal saker du kan försöka testa på egen hand.

    1. Kontrollera att ditt operativsystem på telefonen/surfplattan stöds av Krys app, iOS (v.12 eller senare) eller Android (v.6.0 eller senare).

    2. Kontrollera att du har god internetuppkoppling genom att exempelvis undersöka om mobildatan är på eller av för appen Kry.

    3. Du kan testa att uppdatera Kry-appen i App Store eller Google Play, starta om den eller installera om appen.

    Om problemet kvarstår, vänligen kontakta Kry Support för ytterligare hjälp. Kry Support är öppet vardagar mellan kl 09:00-17:00 och nås på telefonnummer: 08 - 22 77 07

Hittar du inte det du söker?

Kontakta oss här