Hur kan vi hjälpa dig?

Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna som kommer in till KRYs support

Kan jag få en remiss från KRY?

Precis som på en traditionell vårdcentral får du en remiss till vidare vård om läkaren bedömer att du behöver det. Vi kan inte skicka en remiss via appen för följande:

  • alla typer av röntgenundersökningar
  • gastroskopier och koloskopier
  • ultraljud
  • genetiska utredningar.

Anledningen är att dessa undersökningar kräver att du först har genomgått en fysisk läkarundersökning. 

Du som är listad på någon av våra mottagningar i Lund, Malmö eller Nyköping kan däremot få hjälp med den här typen av remisser.

Din kallelse kommer med posten

KRY ansvarar för att skicka din remiss till mottagningen som ska ha den. Sedan skickar mottagningen en kallelse till dig. Du får vanligtvis kallelsen med post till den adress där du är folkbokförd.

Du ska få en tid inom 90 dagar

Enligt vårdgarantin ska du få en tid inom 90 dagar om remissen accepteras. Den vårdgivare som tar emot remissen bedömer ditt medicinska behov av vård, och det är alltid det som avgör hur lång tid det tar innan du får din kallelse.

Kontakta oss om du inte har fått kallelsen inom 90 dagar.

 




Har du fler frågor? Skicka en förfrågan