Hur kan vi hjälpa dig?

Här hittar du svaret på de vanligaste frågorna som kommer in till KRY:s support

Kan KRY hjälpa till med allergi?

I ett videomöte med en av våra läkare kan vi hjälpa dig med de flesta former av allergi, under förutsättning att du sedan tidigare har en känd allergi. Vi kan då hitta rätt behandling och förskriva lämplig medicin om behov finns. Har du ingen bekräftad allergi kan man utreda detta med blodprover, det förutsätter att du har möjlighet att ta dig till någon av de provtagningsenheter KRY arbetar med, denna lista ser du här.

Se mer info om allergi här.

Under Hem-fliken i appen finner du vår tjänst “Receptförnyelse”. Där kan du förnya ett recept via våra läkare utan att boka videosamtal. Avgiften för att förnya ett recept är densamma som för ett läkarbesök, 250 kr för dig som vuxen. För barn och ungdomar under 20 år är det kostnadsfritt. Kostnaden är frikortsgrundande och har du redan ett frikort är receptförnyelsen kostnadsfri. Du ombeds då fylla i frikortsnummer och dess giltighetstiden i samband med bokningen.

Läs mer om frikort här.

Förutsättningarna för att vi ska kunna förnya ett recept är att det aktuella läkemedlet finns med på listan över dina uthämtade recept de senaste 15 månaderna. 
Det är viktigt att vara medveten om att din rätt till receptförnyelse alltid avgörs efter bedömning av behandlande läkare på individuell basis. Läkaren bedömer även hur stor mängd läkemedel som kan skrivas ut och om flera uttag av läkemedlet är möjligt.

Läkemedel för akut behandling, såsom antibiotika, kräver ett möte med en av våra läkare på KRY och kan således inte förnyas genom funktionen "Receptförnyelse" i vår app. Många läkemedel kräver dessutom regelbunden uppföljning, så vi kan därför vanligen endast förnya recept för en kortare tids förbrukning. Observera att vi inte skriver ut narkotikaklassade och beroendeframkallande läkemedel.

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan