• Vad händer om läkaren inte kan ge mig en receptförnyelse?

    I de fall din receptförfrågan blivit nekad, eller läkaren behöver kompletterande information, skriver läkaren ett meddelande till dig som du hittar i inboxen i appen.

    I de fall det krävs ett videobesök för receptförnyelsen så får du tillbaka dina pengar för din textbaserade receptförnyelse och kan då boka videobesöket. Om läkaren inte kan förnya ditt recept sker återbetalning av avgiften automatiskt. 

    Har du betalat med faktura makuleras denna. Det kan dock hända att du redan hunnit få fakturan, information kommer då att gå till Klarna om att denna skall makuleras. Om du vill kontrollera om din faktura makulerats kan du kontakta Klarna direkt eller ringa KRYs support på 08-22 77 07, som har öppet helgfria vardagar mellan 9-17.

    I de fall du betalat med kort ligger beloppet endast reserverat fram tills midnatt, först därefter dras kostnaden från ditt konto. I dessa fall kommer du inte att se en återbetalning utan reservationen av beloppet kommer att ha annullerats. I de fall beloppet hunnit dras kommer pengarna sättas in på det kort du betalade med. Det kan ta 2-5 bankdagar innan de finns på kontot.

  • Varför kan man bara förnya ett recept åt gången?

    För närvarande kan vi tyvärr inte erbjuda receptförnyelse för flera recept åt gången via receptformuläret. Om du önskar förnya flera recept samtidigt rekommenderar vi dig att boka ett videomöte med en av våra läkare.

    Avgiften för att förnya ett recept är densamma som för ett läkarbesök, 250 kr för dig som vuxen. För barn och ungdomar under 20 år och dig som är äldre än 85 år är det kostnadsfritt. Kostnaden är frikortsgrundande och har du redan ett frikort är receptförnyelsen kostnadsfri. Du ombeds då fylla i frikortsnummer och dess giltighetstiden i samband med bokningen.

    Läs mer om frikort här.

  • Kan jag få en receptförnyelse via KRY?

    Under Hem-fliken i appen finner du vår tjänst “Receptförnyelse”. Där kan du förnya ett recept via våra läkare utan att boka videosamtal. Avgiften för att förnya ett recept är densamma som för ett läkarbesök, 250 kr för dig som vuxen. För barn och ungdomar under 20 år och dig som är äldre än 85 år är det kostnadsfritt. Kostnaden är frikortsgrundande och har du redan ett frikort är receptförnyelsen kostnadsfri. Du ombeds då fylla i frikortsnummer och dess giltighetstiden i samband med bokningen.

    Läs mer om frikort här.

    Förutsättningarna för att vi ska kunna förnya ett recept är att det aktuella läkemedlet finns med på listan över dina uthämtade recept de senaste 15 månaderna.
    Det är viktigt att vara medveten om att din rätt till receptförnyelse alltid avgörs efter bedömning av behandlande läkare på individuell basis. Läkaren bedömer även hur stor mängd läkemedel som kan skrivas ut och om flera uttag av läkemedlet är möjligt.

    Läkemedel för akut behandling, såsom antibiotika, kräver ett möte med en av våra läkare på KRY och kan således inte förnyas genom funktionen "Receptförnyelse" i vår app. Många läkemedel kräver dessutom regelbunden uppföljning, så vi kan därför vanligen endast förnya recept för en kortare tids förbrukning. Observera att vi inte skriver ut narkotikaklassade och beroendeframkallande läkemedel.

  • Hur gör jag om jag inte är nöjd med min receptförnyelse?

    Om du har frågor gällande din receptförnyelse rekommenderar vi att du bokar ett möte med en av våra läkare i KRY-appen.  

    I de fall din receptförfrågan blivit nekad, eller läkaren behöver kompletterande information, skriver läkaren ett meddelande till dig som du hittar i inboxen i appen.

    I de fall det krävs ett videobesök för receptförnyelsen så får du tillbaka dina pengar för din textbaserade receptförnyelse och kan då boka videobesöket.

    Har du betalat med faktura makuleras denna. Det kan dock hända att du redan hunnit få fakturan, information kommer då att gå till Klarna om att denna skall makuleras. Om du vill kontrollera att din faktura makulerats kan du kontakta Klarna direkt eller ringa KRYs support på 08-22 77 07, som har öppet helgfria vardagar mellan 9-17.

    I de fall du betalat med kort ligger beloppet endast reserverat fram tills midnatt, först därefter dras kostnaden från ditt konto. I dessa fall kommer du inte att se en återbetalning utan reservationen av beloppet kommer att ha annullerats. I de fall beloppet hunnit dras kommer pengarna sättas in på det kort du betalade med. Det kan ta 2-5 bankdagar innan de finns på kontot.