• Kan jag kontakta Kry för alla medicinska besvär?

    Du kan få hjälp av oss på Kry med de flesta besvär. Däremot kan vi inte hjälpa dig med följande i appen och rekommenderar att du istället bokar tid på din vårdcentral:

    • Du behöver narkotikaklassade läkemedel.
      Komplett lista över narkotikaklassade läkemedel i Sverige
    • Du behöver läkemedel som innehåller pregabalin (Lyrica) eller gabapentin (Neurontin).
    • Du är i behov av sjukskrivning under en längre tid. Vi utfärdar inte sjukskrivningar som är längre än 14 dagar. De 14 dagarna räknas från och med den första sjukdagen. Det innebär att vi på Kry kan hjälpa dig med maximalt sju dagars sjukskrivning om du redan har varit hemma en vecka.
    • Du har ett symptom eller besvär som kräver en fysisk undersökning, viss typ av provtagning eller röntgen.

    Hos oss får du alltid trygg och smidig vård. I appen när det går, och på vårdcentralen när det behövs.

     

    Vi har vårdcentraler på flera orter i Sverige. Se information om våra vårdcentraler HÄR

    Ring alltid 112 i akuta situationer

    Sök vård på en akutmottagning vid allvarliga olyckor eller plötslig svår sjukdom. 

  • Kan jag kontakta Kry när jag är utomlands?

    Du kan kontakta Kry för att prata med legitimerad vårdpersonal oberoende av var du befinner dig i världen. Allt som krävs är att du är folkbokförd i Sverige samt har ett mobilt BankID, fungerande internetuppkoppling och stöd för video och ljud på din mobila enhet.

     



  • Kan jag kontakta Kry för mina barn?

    Ja, du kan kontakta Kry för besvär som dina barn har. Du legitimerar dig med ditt Mobila bankID i appen och väljer sedan Mitt barn när du får frågan om vem som behöver vård. 

    För att kunna boka ett barnmöte måste du vara vårdnadshavare till barnet.

    Barnet som mötet är bokat för måste vara med under vårdmötet, precis som på en traditionell vårdcentral.

    Om ditt barn har skyddad identitet hänvisar vi till fysisk vård då vi inte på ett säkert sätt kan identifiera barnet inom den digitala tjänsten.

    Personer som har fyllt 16 år kan själva logga in i appen genom att använda sitt eget Mobila bankID.



  • Kan jag kontakta Kry för barn som jag inte är vårdnadshavare för?

    Nej, för att kunna boka ett barnmöte måste du vara vårdnadshavare till barnet.

     

    Personer som har fyllt 16 år kan själva logga in i appen genom att använda sitt eget BankID.