Om KRY

Om KRY

  • Vad är KRY?

    Läkarbesök i mobilen.

    Med KRY kan du enkelt träffa läkare via video, på en tid och plats som passar dig, via din smartphone eller surfplatta. Läs mer om hur KRY funkar här.

    Se symtom och besvär som vi kan hjälpa till med här.

    För att boka ett läkarmöte, ladda ner appen KRY och logga in med BankID. Bedömer läkaren att du är i behov av medicin eller vidare vård får du recept eller remiss i samband med mötet. Våra läkare kan skriva sjukintyg under förutsättning av inget behov av fysisk undersökning krävs för intyget. Det är sedan upp till varje enskild läkare att göra en individuell bedömning av dig som patient.

        Ska_rmavbild_2017-06-26_kl._15.39.54.png

    Ska_rmavbild_2017-06-26_kl._15.40.02.png

  • Vilka läkare jobbar på KRY?

    KRY är en medicinsk teknisk produkt som samarbetar med olika vårdgivare som levererar vård via tjänsten.

    KRY kravställer alla vårdgivare för att säkerställa att läkarna som arbetar i tjänsten är legitimerade, reglerade av socialstyrelsen och har många års erfarenhet från primärvård.

    Läkarna arbetar deltid på KRY och deltid med fysiska vårdmöten på vårdcentraler och kliniker. All vårdpersonal har även utbildats av KRY för att på bästa möjliga sätt kunna hjälpa dig via ett virtuellt vårdmöte.

      Ska_rmavbild_2017-06-26_kl._16.01.51.pngSka_rmavbild_2017-06-26_kl._16.01.59.png

  • Öppettider

    Ska_rmavbild_2017-09-27_kl._08.31.40.png

    Dessa öppettider gäller även vid helgdagar och röda dagar.

    KRY Support har öppet på helgfria vardagar mellan kl 9.00-17.00, stängt röda dagar.

     

Vad kan KRY användas för?

Vad kan KRY användas för?

  • För vilka symtom kan jag använda KRY?

    Du kan använda KRY för besvär och symtom som inte kräver en fysisk undersökning för att säkerställa diagnos. Se hela listan på besvär och symtom härOm din läkare bedömer att det finns ett behov kan du bli remitterad till en annan vårdinstans eller få ett recept på medicin.

  • Är det lämpligt att använda KRY för alla medicinska besvär?

    Nej, det är inte lämpligt att använda KRY om:

    • du har ett symtom/besvär som kräver fysisk undersökning, viss typ av provtagning eller röntgen
    • du är i behov av narkotikaklassade medel. Dessa förskrivs inte via KRY. Är du osäker på om ditt läkemedel är narkotikaklassat hittar du en komplett lista över narkotikaklassade läkemedel i Sverige här.
    • du är i behov av läkemedel som innehåller pregabalin (Lyrica) eller gabapentin (Neurontin)
    • du vill inleda behandling som kräver långtgående och regelbunden läkarkontakt
    • du har behov av sjukskrivning som kan pågå under längre tid. KRY gör inte sjukskrivningar som är längre än 14 dagar. De 14 dagarna räknas från och med första sjukdagen, dvs har du redan varit hemma en vecka kan KRY maximalt hjälpa dig med 7 dagars sjukskrivning.

    Är du akut sjuk bör du ringa 112 och uppsöka en akutmottagning.  

     

  • Kan jag använda KRY när jag är utomlands eller någon annanstans i Sverige?

    Ja, du kan använda dig av KRY och konsultera med en svensk läkare oberoende på vart du befinner dig i världen.

    Det som krävs är BankID, bra internetuppkoppling, samt stöd för video och ljud på din mobila enhet.

    Tänk på att de recept våra läkare utfärdar endast kan hämtas ut i Sverige.

  • Kan jag använda KRY för mina barns räkning?

    För att boka ett läkarmöte för ditt barn loggar du in i KRY-appen genom att legitimera dig med ditt egna BankID och sedan väljer om du vill boka en drop-in tid eller tidsbokning. Därefter får du frågan för vem du vill boka tiden, och väljer då Mitt barn.

    Barn som har fyllt 16 år kan själva legitimera sig med BankID på KRY.

    Barn måste vara med under läkarmötet, precis som på en vanlig vårdcentral.

Symtom och besvär

Depression, ångest, psykolog

  • Kan KRY hjälpa till vid depression och ångest?

    Med KRY kan du ha videosamtal med legitimerade läkare.

    Beroende på symptomens sort och grad bedömer läkaren om du kan få hjälp via KRY. För god och patientsäker behandling krävs många gånger möjlighet till kroppslig undersökning och blodprover innan behandling med läkemedel kan påbörjas. Du kan dock alltid få hjälp med rådgivning och ibland remiss till specialistpsykiatrin om behovet finns, ibland hänvisas man även till sin vårdcentral.

    Notera att våra läkare inte skriver ut narkotikaklassade mediciner. Du hittar en komplett lista över narkotikaklassade läkemedel i Sverige här.

     

  • Kan man få hjälp för att träffa en psykolog via KRY?

    Psykolog:

    Våra läkare kan via videomöte skriva remiss till psykolog precis som läkare på en traditionell vårdcentral. Det är upp till varje enskild läkare bedömning av patienten vad som är lämpligt i just ditt fall.

     

     

     

Hals, allergi och astma

  • Kan KRY skriva ut recept för halsont, hosta eller halsfluss?

    Via KRY kan du få vård och bedömning om du har ont i halsen eller känner dig förkyld. Läs mer om detta här.

    Våra läkare kan skriva ut recept under samma premisser som en läkare som jobbar på en traditionell vårdcentral med begränsningen att detta endast kan göras för sjukdomar där beslut om receptförskrivningen kan göras på distans. Det är upp till varje enskild läkare att göra en individuell bedömning av dig som patient och efter det ta ställning till behandling.

    Halsfluss, bakteriell tonsilit, är en sjukdom där det oftast behövs svalgprov från halsen för att antibiotika ska ordineras. En patient måste även uppfylla vissa symptomkriterier för att ta svalgprovet.

    Riktlinjerna vi följer kring halsfluss är utarbetade av läkemedelsverket, i samarbete med RAF (Referensgruppen för antibiotikafrågor) och STRAMA (Strategigruppen för rationell antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens). I slutändan är det den läkare du träffar som har ansvaret och tar beslutet kring läkemedelsbehandling.

  • Kan KRY hjälpa till med allergi?

    I ett videomöte med en av våra läkare kan vi hjälpa dig med de flesta former av allergi, under förutsättning att du sedan tidigare har en känd allergi. Vi kan då hitta rätt behandling och förskriva lämplig medicin i de fall då det behövs. Har du ingen bekräftad allergi kan man utreda detta med blodprover, det förutsätter att du har möjlighet att ta dig till någon av de provtagningsenheter KRY arbetar med, denna lista ser du här.

    Se mer info om allergi här.

    I KRY-appen under Hem-fliken finner du även vår tjänst “Beställ receptförnyelse”. Där kan du beställa en receptförnyelse utan att boka videosamtal. Detta kostar 150 kronor. Högkostnadsskydd gäller inte.

    Förutsättningarna för att vi ska kunna förnya ett recept är att det aktuella läkemedlet finns med på listan över dina uthämtade recept de senaste 15 månaderna.Vi kan se detta genom att få tillgång till den sk. Läkemedelsförteckningen, något vi behöver ditt samtycke. Du kan läsa mer om läkemedelsförteckningen här.

    Vi kan ej förnya läkemedel som räknas till akut behandling (exempelvis antibiotika) då detta kräver bedömning av läkare inför varje behandlingstillfälle. Vid förnyelse av recept som kräver regelbunden uppföljning (exempelvis blodtrycksmedicin och vissa p-piller) kan vi endast förnya för maximalt 3 månaders förbrukning. 

    KRY skriver inte ut narkotikaklassade läkemedel.

  • Kan KRY hjälpa till vid astma?

    Har du sedan tidigare känd mild astma kan du söka vård hos oss på KRY. Genom ett videomöte med en av våra läkare kan vi hjälpa dig hitta de faktorer som utlöser din astma. Med hjälp av denna kunskap kan vi sedan hitta och skriva ut de bästa medicinerna för att behandla just din astma.

    Du kan även få svar på allmänna frågor kring astma och allergi.

    Läs mer om astma här.

     

Hud

  • Kan KRY hjälpa till med psoriasis?

    Läs mer om psoriasis här.

    Det är lämpligt att kontakta KRY angående din psoriasis om:

    • Du har slut på läkemedel du tidigare ordinerats för din psoriasis
    • Du upplever att läkemedel du tidigare har fått utskrivet ej hjälper
    • Psoriasis förhindrar dig i ditt vardagliga liv

     

    Svår hudpsoriasis och ledpsoriasis bör undersökas fysiskt.

  • Kan KRY hjälpa till med utslag i ansiktet?

    Eftersom det finns många olika orsaker till utslag i ansiktet är det viktigt att fastslå vilken typ av utslag du har. Genom KRY kan du ha läkarbesök via videosamtal och få hjälp med diagnos och behandling för dina utslag. Vi kan också, om det bedöms att behov finns, skriva ut recept eller ge remiss till annan vårdgivare.

    Läs mer om utslag i ansiktet här.

     

  • Kan KRY hjälpa till med vattkoppor?

    Vattkoppor för barn behandlas vanligtvis inte. Sjukdomen läker som regel av sig själv, inom 10 dagar efter det första symtomet. Medel som stillar klådan kan dock skrivas ut, som till exempel Tavegyl. För vuxna och tonåringar rekommenderas behandling, men den måste sättas in tidigt i sjukdomsförloppet.

    Läs mer här om vattkoppor.

  • Kan KRY hjälpa till med eksem?

    Via ett videomöte med en av våra läkare på KRY kan vi hjälpa dig att kartlägga vad som utlöst ditt eksem. Vi kan ge information om olika behandlingsalternativ och rådgöra om hur man mest effektivt undviker att drabbas igen. Om receptfria läkemedel inte varit effektivt i din behandling har vi möjlighet att skriva ut andra mediciner som kan ge bättre resultat.

    Läs mer här om eksem.

  • Kan KRY hjälpa till med akne?

    Det går bra att söka vård hos KRY om du har problem med akne.

    Läs mer här om akne.

    Kontakt med KRY angående din akne är lämpligt om:

    • Du har slut på läkemedel du tidigare ordinerats för din akne
    • Du upplever att läkemedel du tidigare har fått utskrivet ej hjälper
    • Akne förhindrar dig i ditt vardagliga liv

    Svår akne och infekterade utslag bör undersökas fysiskt.

    Innan ditt möte startar har du tillfälle att fylla i ett symtomformulär. Till detta formulär kan du bifoga bilder på din akne. Under förutsättning att du tar en bra bild finns det goda chanser att du få hjälp via KRY. Läkare på KRY kan även skriva remiss till specialist givet att de bedömer att remissen är medicinskt motiverad. Det är upp till varje enskild läkare bedömning av patienten vad som är lämpligt i just ditt fall.

     

  • Kan KRY hjälpa till med borrelia och fästingbett?

    Om du upptäcker en liten, mörk, spindelliknande insekt som sitter fast på huden, är det troligen en fästing. Fästingar bör tas bort så fort som möjligt eftersom ett fåtal av fästingar kan bära på smittämnen.

    Fästingar kan exempelvis sprida på Borrelia, som är en infektionssjuk. Borreliainfektioner orsakas av bakterier och uppträder huvudsakligen mellan maj och december.

    Den klassiska hudreaktionen vid Borrelia uppstår ca 1-4 veckor efter bettet. Vanligen mäter utslaget mer än 5 cm i diameter och ökar sakta i storlek. I direkt anslutning till bettet kan en så kallad "bettreaktion" uppstå som ej skall förväxlas med Borrelia. Denna brukar läka ut inom 1 vecka.


    Välkommen att boka in ett läkarmöte för rådgivning och eventuell behandling vid borreliainfektion.
    Innan ditt möte startar har du tillfälle att fylla i ett symtomformulär. Till detta formulär kan du bifoga bilder. Under förutsättning att du tar en bra bild av det du önskar få bedömt finns det goda chanser att du ska få hjälp via kry.

Se alla 9 artiklar

Illamående och kräkningar

  • Kan KRY hjälpa till med illamående och kräkningar?

    Illamående och kräkningar kan bero på flera orsaker, men är inte sjukdomar i sig utan reaktioner på annat. Illamående är kroppens sätt att tala om för dig att något inte står rätt till medan kräkning är kroppens försvarsmekanism för att göra sig av med gifter. Illamående och kräkningar kan bland annat bero på: 

    • Matförgiftning
    • Magsår
    • Åksjuka
    • Medicinering
    • Reaktioner på olika lukter eller smaker
    • Infektioner
    • Emotionell stress
    • Alkohol
    • Graviditet

    KRY kan erbjuda ett videomöte med en läkare som kan hjälpa dig hitta orsaken till ditt illamående och kräkningar. Kontakt med KRY.se är lämpligt om: 

    • Du har haft kräkningar i mer än 12 timmar
    • Du haft illamående i mer än 12 timmar
    • Du visar tecken på vätskebrist
    • Du mått illa en längre period och det finns möjlighet att du är gravid

     

    Långvariga symtom kan bero på en allvarligare sjukdom och bör undersökas fysiskt. Du ska omedelbart söka läkarvård om du har: 

    • Fått ett slag mot huvudet
    • Stel nacke och kraftig huvudvärk
    • Blod i din kräkning
    • Kraftig magsmärta
    • Hög feber (39,5°)
    • Diarré
    • Hög puls och andningssvårigheter

    Läs mer om illamående och kräkning här

     

     

     

Preventivmedel, urinvägsinfektion, erektionsproblem och könssjukdomar

  • Kan KRY hjälpa till med erektionsproblem?

    De flesta män drabbas av erektionsproblem någon gång i livet. Att inte få erektion vid enstaka tillfällen är normalt och drabbar de flesta män i alla åldersgrupper. 

    Läs mer om erektionsproblem här.

    Erektionsproblem är ofta mycket psykiskt påfrestande både för patienter själva och för eventuella relationspartner. I vissa fall är erektionsproblem ett symtom av annan sjukdom såsom hjärt- & kärlsjukdomar. Kontakta gärna oss på KRY redan 1-2 månader efter att problemen uppstår.

    Ett videomöte med en läkare på KRY är lämpligt om du önskar:

    • Få hjälp med att hitta orsaken till erektionsproblem
    • Få hjälp med att hitta rätt behandling och få medicin om detta behövs
    • Bli remitterad till en psykolog då detta ses som den bästa behandlingen
    • Få information och rådgivning

    Välkommen att boka in ett läkarmöte med en av våra läkare på KRY för rådgivning och eventuell behandling vid erektionsproblem.
  • Kan jag få hjälp för urinvägsinfektion via KRY?

    Om du är kvinna och misstänker att du har urinvägsinfektion kan vi på KRY hjälpa dig med behandling, i de fall där läkaren bedömer det vara en okomplicerad urinvägsinfektion (ex icke-gravid och ej täta återkommande besvär). Våra läkare kan genom videosamtal ställa diagnos och skriva ut lämplig behandling. Detta då en okomplicerad urinvägsinfektion hos kvinnor i regel ej kräver provtagning för diagnos.

    Barn och män med symptom på urinvägsinfektion måste utredas med provtagning och ibland ytterligare undersökningar för att fastställa orsaken till infektionen, därför kan vi på KRY ej hjälpa till utan hänvisar då till vårdcentralen för detta.

     

    KRY följer riktlinjer utarbetade av läkemedelsverket, i samarbete med RAF (Referensgruppen för antibiotikafrågor) och STRAMA (Strategigruppen för rationell antibiotikaanvändning och minskad antibiotikaresistens).

     

  • Kan KRY skriva ut p-piller och preventivmedel?

    Under förutsättning att du haft denna behandling sedan tidigare, att den fungerat väl och att det inte föreligger några hinder så en läkare hos KRY förnya ett recept på preventivmedel. Notera dock att man ungefär en gång varje till vartannat år rekommenderas kontakt med fysisk vård för kontroll av blodtryck.

    Om du därför gör en receptförnyelse via vår tjänst Beställ Receptförnyelse (läs mer ovan) kan vi endast förnya för maximalt 3 månaders förbrukning.

  • Kan KRY skriva ut recept för klamydia, mykoplasma och bakteriell vaginos?

    Ja, via KRY kan du få behandling för klamydia, mykoplasma och bakteriell vaginos. Beställ hem ett test via vår samarbetspartner Dynamic code här, gör en provtagning, skicka in provet och få svaret på nätet via en personlig kod. Om det behövs kan KRY skriva ut e-recept. 

    För att boka behandling gå in i appen och gå längst ner på Hem- eller Boka-fliken. Klicka därefter på Boka behandling och välj från listan för vad du önskar behandling för. Därefter ange din analyskod och boka ett möte med en läkare via videosamtal.

    Om din analyskod inte fungerar vänligen kontakta KRY Support:

    E-post: support@kry.se, Telefonnr: 08-22 77 07

    KRY Support har öppet vardagar kl 9-17

  • Kan KRY skriva ut recept för herpes?

    Herpes runt munnen orsakas av ett virus, som är mycket vanligt. Herpes kan ge munsår. Du kan även ha viruset i kroppen utan att få några munsår. Herpes går oftast över av sig själv inom en vecka och kräver vanligtvis ingen behandling. Det finns receptfria antiviruskrämer och plåster som du kan använda på munsåren. Om du har svåra besvär av herpesutslagen eller är infektionskänslig kan du få virushämmande läkemedel på recept.

Rygg

  • Kan KRY hjälpa till vid ryggbesvär?

    Ja. På Kry.se kan du via videosamtal med våra läkare komma djupare inpå vad som orsakar ditt besvär i ryggen. Du kan sedan få råd om hur du skall hantera problemen och även få remiss vid behov.

    Ryggont är ett vanligt besvär vilket upplevs av många människor under perioder. Lyckligtvis beror smärtan sällan på en allvarligare sjukdom. Lidandet bör dock inte påverka ditt liv negativt och ska tas hand om. 

     

    Symtom:

    Ryggvärken kan te sig som att du blir väldigt trött i kroppen och inte riktigt orkar hålla upp kroppens överdel. Du kan också känna en kraftig smärta i ryggen och ha svårt att sträcka ut dig helt. Smärtan i ryggen kan även stråla ut över bland annat ljumskarna samt ut i båda benen. 

     

    Orsaker:

    En av de vanligaste orsakerna till ont i ryggen är att man gör en hastig och felaktig rörelse. Det kan även vara att man belastar ryggen för mycket. En felaktig rörelse kan hända exempelvis inom sporter där man vrider sig mer än man borde. För mycket belastning på ryggen kan komma av att man lyfter tunga saker med ryggen, istället för med hjälp av benen, även kallat ryggskott. Svaghet i ryggen kan även orsakas av att du har en slapp kroppshållning och att vissa muskler därmed inte får rätt träning.

     

    Behandling:

    Det bästa du kan göra om du har ont i ryggen är att röra på dig försiktigt. Ta långsamma promenader i bekväma skor och stretcha ryggmusklerna ordentligt, undvik att sitta ner och håll dig i upprätt läge. Vila gör inte att ryggen blir bättre utan försök hålla dig på fötterna, musklerna behöver aktiveras. Skulle värken vara överväldigande kan värktabletter hjälpa under de värsta stunderna. En fysioterapeut, naprapat eller kiropraktor kan ge dig råd om vilket behandlingssätt som är bäst för just din typ av värk.

    När ska jag söka vård?

    Sök vård om inte ryggvärken går över inom 1-2 veckor. 

    Har du ont i ryggen och dessutom uppvisar andra symtom i kombination med värken bör du söka läkarvård direkt.

    Tveka inte att kontakta en läkare direkt om värken uppstår samtidigt som du har något av nedanstående symtom då detta kan indikera på något allvarligare. En ryggrelaterad olycka eller ett fall bör också följas upp med läkarbesök.

    • Feber
    • magont
    • om du inte känner när du blir kissnödig
    • domningar i benen eller underliv
    • behandlats för cancer

     

     

Ögon och Öron

  • Kan KRY hjälpa till med ögoninflammation eller besvär med ögon?

    Ögoninflammation går i regel över av sig självt efter ett par dagar så länge man håller ögonen rena och är noga med handhygienen samt att byta handdukar ofta. Det är ytterst ovanligt med komplikationer. Men i vissa fall kan det hända att inflammationen inte klingar av. Ögat kan fortsätta att vara sig och håller det i sig mer än en vecka kan man behöva behandlas med antibiotika.

    Välkommen att boka in ett läkarmöte för rådgivning och eventuell behandling vid ögoninflammation.

    Läs mer om ögoninflammation här.

  • Kan KRY hjälpa till via öroninflammation eller andra problem gällande öron?

    Via KRY kan man få hjälp med besvär och symtom som går bra att diagnostisera utan fysisk undersökning eller provtagning. Då öroninflammation och öronproblem vanligtvis kräver en fysisk undersökning för att säkerställa rätt diagnos hänvisar vi i dessa fall till vårdcentral och i enstaka fall kan remiss till en Öron- Näsa- Halsspecialist skrivas.

Boka, omboka och avboka möte

Boka läkarmöte

  • Boka återbesök till samma läkare.

    Via KRY kan du boka ett återbesök till den läkare du träffat tidigare.

    För att göra detta behöver du logga in på KRY-appen och klicka på Mina tidigare möten under Mer-fliken. Där kan du sedan välja att boka ett återbesök till den läkare du tidigare träffat.

    Ett återbesök till läkaren har samma pris som ett nybesök och är frikortsgrundande.
    Har du redan ett frikort är mötet kostnadsfritt. I samband med mötesbokningen kan du klicka i att du har frikort. Du ombedes då fylla i frikortsnummer och dess giltighetstiden.

     

  • Hur bokar jag ett läkarmöte via KRY?
    1. Ladda ner appen KRY på din mobila enhet, som kräver iOS (v.9.0 eller senare) och Android (v.4.4 eller senare)
    2. Klicka på Logga in, och identifiera dig med ditt mobila bankID eller bankID
    3. Registrera dig på appen genom att ange telefonnummer och e-postadress
    4. Klicka på Träffa läkare nu eller Boka tid med läkare
    5. Ange om du vill boka tid för Mig själv eller Mitt barn under 18 år
    6. Ange vilket symtom du innehar från listan
    7. Fyll i symtomformuläret, där du har möjlighet att bifoga bilder
    8. Bekräfta mötet genom att klicka i Jag har frikort eller välj mellan betalningsalternativen Betala med Klarna eller Betala med kort

    Ditt möte är nu bekräftat! Vårdgivaren ringer upp dig via KRY appen så se till att vara inloggad innan mötet. 

    Tänk på att det mobila bankID eller bankID måste tillhöra dig själv som patient. Det går inte att boka möte för någon annan då KRY kräver att en som patient kan legitimera sig med säker identifiering.

  • Hur loggar jag in och ut på KRY-appen?

    Logga in:

    1. Ladda ner appen KRY på din mobila enhet, som kräver iOS (v.9.0 eller senare) och Android (v.4.4 eller senare)
    2. Klicka på Logga in, och identifiera dig med ditt mobila bankID eller bankID
    3. Om du inte redan är registrerad, så gör detta genom att ange telefonnummer och e-postadress samt klicka på Jag accepterar användarvillkoren.

    Tänk på att det mobila bankID eller bankID måste tillhöra dig själv som patient. Det går inte att boka möte för någon annan då KRY kräver att en som patient kan legitimera sig med säker identifiering.

     

    Logga ut:

    1. Gå in under Mer-fliken längst ner i högra hörnet i KRY-appen.
    2. Klicka på Inställningar och därefter knappen Logga ut

Boka möte för barn

  • Hur bokar jag möte för mitt barn?

    För att boka ett läkarmöte för ditt barn mellan 0-17 år, loggar du in i KRY-appen genom att legitimera dig med ditt egna BankID och sedan väljer om du vill boka en drop-in tid eller tidsbokning. Därefter får du frågan för vem du vill boka tiden, och väljer då Mitt barn.

    Barn måste vara med under läkarmötet, precis som på en vanlig vårdcentral.

    Barn som har fyllt 16 år kan själva legitimera sig med BankID på KRY.

  • Hur mycket kostar det för barn?

    För barn och ungdomar mellan åldrarna 0-19 år är det kostnadsfritt.

    Beställning av receptförnyelse, utan att boka videosamtal, kostar 150 kronor, även för barn och högkostnadsskydd gäller inte.

Boka möte med flerspråkiga läkare

  • Boka möte med flerspråkiga läkare

    Via KRY kan du boka möten med flerspråkiga läkare.

    För att göra detta logga in i KRY appen och klicka på Se flerspråkiga läkare under Hem-fliken. Där kan du se vilka språk en specifik läkare pratar och boka möte med denna. Våra läkare talar följande språk:

    Persian, Greek, Russian, Kyrgyz, Romanian, Spanish, Bengali, Kurdish, Norwegian, French, Hungarian, Serbian, Bosnian, Croatian, Somalian, Urdu, Punjabi, Danish, Lithuanian, Finnish, German, Macedonian, Bulgarian, Arabic, Svenska, English, Hindi, Turkish och Catalan

Ombokning, avbokning och väntetid

  • Hur lång väntetid är det på KRY?

    Väntetiden inför läkarmöte kan variera. Det är vanligtvis längre väntetider på tidig morgon och sen eftermiddag. 

    Om väntetiden förändras inför ett bokat läkarmöte eller det uppstår tekniska problem, vänligen kontakta KRY Support telefonnummer 08- 22 77 07 alternativt mail: support@kry.se

    KRY Supports öppettider är helgfria vardagar kl 09.00-17.00, stängt röda dagar.

    Väntetiden inför receptförnyelse-beställning är vanligtvis 2 timmar. Vänligen kontakta KRY Support vid frågor.

  • Hur avbokar eller ombokar jag mitt möte?
    • Tidsbokade möten kan du omboka eller avboka senast 15 minuter innan utsatt starttid. Detta gör du KRY-appen under Mina kommande möten som du finner i Mer-fliken längst ner till höger. 
    • Drop-in-möten kan inte ombokas eller avbokas via appen. För att få hjälp med detta vänligen kontakta supporten:

    E-post: support@kry.se, Telefonnr: 08-22 77 07

    KRY Support har öppet helgfria vardagar kl 9.00-17.00, stängt röda dagar.

    När du avbokar ditt besök sker en automatisk återbetalning av din patientavgift. Har du valt att betala med kort är återbetalningen dig tillhanda inom 3 arbetsdagar. Har du valt att betala med faktura krediteras denna.

     

  • Vad händer om jag missar läkartiden som jag bokat?

    Vänligen kontakta KRY Support så kan vi hjälpa dig med detta.

    E-post: support@kry.se

    Telefonnr: 08-22 77 07

    KRY Support har öppet på helgfria vardagar kl 9.00-17.00, stängt röda dagar.

    Vi försöker svara på ditt mail inom 24 timmar på vardagar. Har du ett brådskande ärende ring gärna supporten.

Kostnad och betalning

Kostnad och betalning

  • Kostnad? Vad är kostnaden för att använda KRY?

    Läkare
    För att träffa läkare via videomöte på KRY betalar du som vuxen 250kr i patientavgift. För barn och unga under 20 år och dig som är äldre än 85 år är ett vårdmöte på KRY kostnadsfritt. Frikort gäller (se vidare information om frikort nedan).

     

    Beställa receptförnyelse

    I KRY-appen under Hem-fliken finner du vår tjänst “Beställ receptförnyelse”. Där kan du beställa en receptförnyelse via KRY-appen utan att boka videosamtal. Detta kostar 150 kronor, även för barn och högkostnadsskydd gäller inte. 

     

  • Hur betalar jag för mitt läkarmöte eller receptförnyelse?

    Du betalar i samband med att du bokar ditt läkarbesök eller beställer receptförnyelse. Betalning kan göras med kreditkort (Visa, MasterCard, American Express) eller Klarna.

    Läkarmöte kostar 250 kr för vuxna. För barn och ungdomar upp till 20 år och dig som är äldre än 85 år är läkarbesöket alltid gratis. Frikort gäller.

    Beställning av receptförnyelse, utan att boka videosamtal, kostar 150 kronor, även för barn och högkostnadsskydd gäller inte.

     Ska_rmavbild_2017-06-06_kl._13.03.54.png

  • Får jag kvitto för mitt vårdmöte på KRY?

    Den bokningsbekräftelse du fick på mail gäller som kvitto, och skickas i samband med mötesbokning till din mail.

  • I vilka fall kan patientavgiften återbetalas?

    Om du har betalat patientavgift för ett läkarbesök som på grund av tekniskt fel inte kunde genomföras och därmed inte har journalförts vänligen kontakta supporten via telefon, så kan vi hjälpa till genom att boka om mötet alternativt göra en återbetalning.

    För övriga frågor kring återbetalningar vänligen kontakta KRY Support.

    Telefonnr: 08-22 77 07

    KRY Support har öppet helgfria vardagar kl 09.00-17.00, stängt röda dagar. 

Frikort och högkostnadsskydd

  • Är möten på KRY frikortsgrundande och gäller frikort?

    Ja, besök på KRY är frikortsgrundande och frikort gäller.

    KRY har inte möjlighet att registrera betalningen av avgiften till frikortet, därför ombedes du spara ditt kvitto, ta med det till valfri vårdcentral eller sjukhus och be dem registrera kostnaden.

    Har du redan ett frikort är mötet kostnadsfritt. I samband med mötesbokningen kan du klicka i att du har frikort. Du ombedes då fylla i frikortsnummer och dess giltighetstiden.

     

  • Hur ser jag mitt frikortsnummer?

    Har du ditt frikort elektroniskt kan du logga in på www.1177.se och gå till Övriga tjänster -> Alla övriga tjänster -> Högkostnadsskydd -> Högkostnadsskydd för öppenvård, för att se dessa uppgifter.

    I dagsläget är det dock inte alla landsting eller regioner som är anslutna till e-tjänsten med elektroniska frikort hos 1177. 

    På www.1177.se kan du även se vad som gäller på högkostnadsskydd beroende på landsting.

Myter och fakta om läkarbesök via video

Myter och fakta om läkarbesök via video

Provtagning

Provtagning

  • Hur fungerar provtagning?

    Om din läkare hänvisat dig till provtagning kommer du få information om vilka provtagningsställen som du har möjlighet att ta ditt prov på, direkt i inkorgen i KRY. I vissa fall får du även din remiss skickad hit och i dessa fall behöver du skriva ut remissen och ta den till provtagningsstället.

     

    När provet är analyserat får du ett nytt meddelande i inkorgen. I meddelandet får du information om resultat och eventuell uppföljning med recept eller återbesök. I de fall där din läkare bedömer att återbesök är lämpligt inkluderar vi en länk för att boka ett återbesök direkt.  

     

    Ditt återbesök kostar som ett nybesök och är frikortsgrundande. Har du redan ett frikort är mötet kostnadsfritt och du ombeds då fylla i frikortsnummer och dess giltighetstiden i samband med bokningen.



Recept och receptförnyelse

Recept

  • Kan jag få recept på KRY?

    Läkarmöte:

    Våra läkare kan skriva ut recept under samma premisser som en läkare som jobbar på en traditionell vårdcentral. Det är upp till varje enskild läkare att göra en individuell bedömning av dig som patient och efter det ta ställning till receptförskrivelse. KRY´s samarbetspartner Lloyds apotek erbjuder även hemkörning av medicin.

    Läkarna på KRY skriver inte ut narkotikaklassade eller beroendeframkallande läkemedel. Ej heller läkemedel som kräver regelbunden vårdkontakt innan förskrivning. Notera att även många vanliga sömnmediciner och hostmediciner är narkotikaklassade.

    Beställ Receptförnyelse:

    I KRY-appen under Hem-fliken finner du vår tjänst “Beställ receptförnyelse”. Där kan du beställa en receptförnyelse via KRY-appen utan att boka videosamtal. Detta kostar 150 kronor, även för barn och högkostnadsskydd gäller inte.

    Förutsättningarna för att vi ska kunna förnya ett recept är att det aktuella läkemedlet finns med på listan över dina uthämtade recept de senaste 15 månaderna. Vi kan ej förnya läkemedel som räknas till akut behandling (exempelvis antibiotika) då detta kräver bedömning av läkare inför varje behandlingstillfälle. Vid förnyelse av recept på läkemedel som kräver regelbunden uppföljning (exempelvis blodtrycksmedicin) kan vi endast förnya för maximalt 3 månaders förbrukning.

  • Kan jag hämta mitt recept på vilket apotek som helst?

    Ja, du kan hämta ut ditt recept på valfritt apotek i Sverige.

    Det finns även möjlighet att beställa hem din medicin via vårt partnerskap med Lloyds apotek direkt i KRY-appen.

  • Hur ser jag att jag fått mitt recept?

    Vänligen besök https://www.lloydsapotek.se/ och logga in med ditt BankID. Där kan du se vilka recept som finns på ditt personnummer.Gäller det ditt barn kan du logga in med ditt BankID och därefter skriva in barnets personnummer.

    Om du inte finner receptet, vänligen kontakta supporten så kan vi hjälpa dig.

    Telefonnr: 08-22 77 07

    KRY Support har öppet helgfria vardagar kl 9.00-17.00, stängt på röda dagar.

     

Receptförnyelse

  • Kan jag få en receptförnyelse via KRY?

    I KRY-appen under Hem-fliken finner du vår tjänst “Beställ receptförnyelse”. Där kan du beställa en receptförnyelse via KRY-appen utan att boka videosamtal. Detta kostar 150 kronor, även för barn och högkostnadsskydd gäller inte.

    Förutsättningarna för att vi ska kunna förnya ett recept är att det aktuella läkemedlet finns med på listan över dina uthämtade recept de senaste 15 månaderna. Vi kan ej förnya läkemedel som räknas till akut behandling (exempelvis antibiotika) då detta kräver bedömning av läkare inför varje behandlingstillfälle. Vid förnyelse av recept på läkemedel som kräver regelbunden uppföljning (exempelvis blodtrycksmedicin såsom p-piller) kan vi endast förnya för maximalt 3 månaders förbrukning. Narkotikaklassade eller beroendeframkallande läkemedel förskrivs ej via KRY.

  • Hur gör jag om jag inte är nöjd med min receptförnyelse?

    I de fall din receptförfrågan blivit nekad, skriver läkaren ett meddelande till dig i KRY-appen.

    Vid betalning kommer återbetalning ske direkt och pengarna finns på ditt konto inom några dagar.

    Vi rekommenderar dig att boka läkarmöte med våra läkare via KRY-appen för en bedömning om du har ytterligare frågor gällande ditt recept.

     

     

Intyg och remiss

Intyg

  • Kan KRY skriva sjukintyg och läkarintyg via KRY?

    Våra läkare kan skriva sjukintyg under förutsättning av inget behov av fysisk undersökning krävs för intyget. Det är sedan upp till varje enskild läkare att göra en individuell bedömning av dig som patient.

    Läkare på KRY sjukskriver inte längre än 14 dagar, från första sjukdagen, och kan inte skriva sjukintyg bakåt i tiden (retroaktivt) utan enbart från den dagen du kontaktar oss. Detta gäller generellt alla vårdgivare, att man måste ha en kontakt eller försök till kontakt för att kunna utfärda en sjukskrivning.

  • Vart hamnar mitt intyg efter läkarmötet?

    Intyget skickas till din inkorg i KRY-appen.

    För att få del av intyget i KRY-appen öppna appen och klicka på Inkorg längst ner på sidan. Öppna meddelandet med intyget och klicka på PDF-ikonen. Du ska nu få upp intyget på skärmen. Klicka på intyget igen. Du ska nu få upp en ikon i nedre vänstra hörnet (en fyrkant med en pil i). Klicka på den och du ska få upp olika valmöjligheter. Välj Skriv ut, alternativt ikonen för E-post om du vill skicka intyget till din e-post och skriva ut från en dator.

    Intyget försvinner från din inkorg i KRY-appen efter 31 dagar.

  • Kan KRY skriva förstadagsintyg?

    Våra läkare kan skriva sjukintyg under förutsättning av inget behov av fysisk undersökning krävs för intyget. Det är sedan upp till varje enskild läkare att göra en individuell bedömning av dig som patient.

    Generellt får man vara hemma och vara sjuk utan läkarintyg under 7 kalenderdagar. En arbetsgivare kan begära ett läkarintyg tidigare än så, ett så kallat förstadagsintyg (med stöd i lagregel som trädde i kraft 2008), av dig som anställd vid sjukdom om det finns vad som kallas särskilda skäl. Särskilda skäl kan vara upprepade korta sjukperioder eller välgrundad anledning att misstänka fusk.

    Tanken med den här regeln i lagen är alltså inte att alla arbetsgivare slentrianmässigt kan begära förstadagsintyg för alla anställda generellt. För att en arbetsgivare ska kunna begära förstadagsintyg ska det finnas en skriftlig begäran. Denna skriftliga begäran om förstadagsintyg får inte vara längre än ett år. Det kan hända att läkaren du träffar vill ta del av denna begäran från arbetsgivaren, så det är bra att ha den tillgänglig inför läkarmötet.

  • Kan KRY skriva intyg för utebliven resa eller tävling?

    Våra läkare kan skriva sjukintyg under förutsättning av inget behov av fysisk undersökning krävs för intyget. Det är sedan upp till varje enskild läkare att göra en individuell bedömning av dig som patient.

    Det är sedan upp till mottagaren av intyg (exempelvis försäkringsbolag eller resebolag) att sätta krav på hur de anser att ett intyg ska vara utformat. Det är således många olika regler beroende på vilket bolag det är som eftersöker intyg.

Remiss

  • Kan jag få remiss på KRY?

    Ja, precis som på en traditionell vårdcentral får du en remiss till vidare vård om läkaren bedömer det som lämpligt.

    Däremot kan vi idag inte skriva remiss för att påbörja utredning som kräver vidare regelbunden uppföljning, d.v.s. exempelvis röntgen. I dessa fall hänvisar vi till ordinarie vårdcentral för regelbunden vårdkontakt.

     

  • Hur skickas min remiss?

    KRY ansvarar för att skicka din remiss till remissmottagaren. Du kommer därefter bli kallad för bedömning från mottagningen.

    Tid till andra vårdgivaren förmedlas normalt genom att en kallelse skickas till den adress där du är folkbokförd. Enligt vårdgarantin ska du, under förutsättning att remissen accepteras, normalt erhålla tid inom 90 dagar. Det är alltid mottagande vårdgivares bedömning av ditt medicinska behov av vård som ligger till grund för hur fort det går.

    Om du inte erhållit en kallelse inom 90 dagar ber vi dig återkoppla till oss.

     

Journalföring

Journalföring

  • Kommer min journal föras av min vårdgivare?

    Ja, din patientjournal förs precis som vid ett fysiskt besök i det patientjournalsystem som vårdgivaren använder.

  • Kan vårdgivaren se mina tidigare journalanteckningar?

    Din vårdgivare kan se journalanteckningar från tidigare möten via KRY, och journalanteckningar från andra vårdgivares journalsystem som är anslutna till Nationell Patient Översikt (NPÖ). Alla journalsystem är inte anslutna, och därför kan läkaren inte alltid se tidigare journalanteckningar.

Informationssäkerhet

Informationssäkerhet

  • Är det säkert?

    All datatrafik på KRY, inklusive videomötestrafik, skyddas med kryptering. Identitet verifieras med e-legitimation för både patient (med BankID) och läkare (med SITHS-kort).

  • Hur lagras min information?

    Information kring mötesbokningar behandlas under sträng sekretess i enlighet med personuppgiftslagen och patientdatalagen. Videomöten på KRY spelas inte in och dokumenteras således inte utöver läkarens anteckningar i din journal, precis som vid ett vanligt läkarbesök. För vidare information kring hur dina personuppgifter behandlas hänvisar vi till användarvillkoren.

  • Vem kan se min symtombeskrivning?

    Endast behandlande vårdgivare har tillgång till din symtombeskrivning. Innan mötet går din vårdgivare igenom symtombeskrivningen du lämnat i samband med din bokning för att förbereda ert möte.

Tekniska frågor

Tekniska frågor

  • Hur avregisterar jag mig från KRY?

    Om du inte längre vill få mail-utskick från KRY till din e-post, klicka på länken längst ner i mailet där det står Avregistrera dig från detta utskick

    Om du önskar bli avregistrerad som användare av KRY-appen vänligen kontakta support:

    Telefonnr: 08-22 77 07

    KRY Support har öppet på helgfria vardagar kl 9.00-17.00, stängt röda dagar.

  • Vilket tekniskt stöd behöver jag för att använda KRY?

    KRYs app finns tillgänglig på iOS (v.9.0 eller senare) och Android (v.5.0 eller senare).

    Du behöver också ett BankID/mobilt BankID för att logga in, samt god internetuppkoppling.

     

     

  • KRY-appen fungerar inte, vad gör jag?

    Kontrollera att ditt operativsystem på telefonen/surfplattan stöds av KRYs app (iOS (v.9.0 eller senare) eller Android (v.5.0 eller senare).

    Kontrollera din internetuppkoppling, genom att exempelvis undersöka om mobildatan är på eller av för appen KRY.

    Du kan också testa att uppdatera KRY-appen i app-store eller Google Play, samt starta om appen.

    Vänligen kontakta KRY Support för ytterligare hjälp:

    E-post: support@kry.se, Telefonnr: 08-22 77 07

    KRY Supports öppettider är helgfria vardagar kl 9.00-17.00, stängt röda dagar.



KRY Support

Kontakta Support

  • Användarvillkor

    Användarvillkoren finner du här.

  • Kontaktuppgifter och öppettider

    Telefonnr: 08-22 77 07

    E-post: support@kry.se

    KRY Support har öppet på helgfria vardagar mellan kl 9.00-17.00, stängt röda dagar.

    Gäller din fråga ett redan genomfört möte rekommenderar vi att du kontaktar oss per telefon.

    Vi försöker svara på ditt mail inom 24 timmar på vardagar. Har du ett brådskande ärende ring gärna supporten.

  • Medicinska frågor och rådgivning

    Vi på supporten kan tyvärr inte svara på medicinska frågor eller frågor angående symtom och läkemedel. Vi kan heller inte ge allmän information om hälsa och sjukdomar.

    Du kan enkelt ladda ner vår app KRY och boka ett möte med någon av våra läkare för rådgivning och bedömning. 

    • Läs gärna igenom Vanliga frågor och se om svaret på din fråga finns här.
    • Se hela listan på besvär och symtom som KRY kan hjälpa till med här.

Eventuella klagomål

  • Var kan jag vända mig med eventuella klagomål?

    Om du inte är nöjd med den vård du fått eller är missnöjd med bemötandet vill vi gärna att du delar med dig om dina synpunkter. Vänd dig i första hand direkt till oss på KRY, genom att ringa eller skicka e-post så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt.

    E-post: support@kry.se

    Telefonnr: 08-22 77 07

    KRY Support har öppet på helgfria vardagar mellan kl 9.00-17.00, stängt röda dagar.

    Vården på KRY lyder under samma regelverk som alla vårdgivare i Sverige. Därför kan du också, som vanligt, vända dig till patientnämnden eller patientombudsmannen i ditt hemlandsting, IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) och andra tillsynsorgan vid eventuella klagomål.